דף הבית » על מחשבים, כרטיס גרפי ומה שביניהם
מדריכים

על מחשבים, כרטיס גרפי ומה שביניהם

cpu

מי שאין לו את הידע הטכני הבסיסי לא ידע איך לבחור מחשב כראוי, אבל גם מי שיש לו את הידע הבסיסי יכול לפסוח על החלק הכי קריטי בבחירת מחשב נייד או נייח – כרטיס גרפי. כרטיס גרפי מכונה גם כרטיס מסך, מדובר על חומרת מחשבת המייצרת את התמונה אותה אתם רואים על המסך. הכרטיס הגרפי עובד על ידי המרת נתונים לאות שהצג יכול להבין, זאת אומרת שיש לנו שיתוף פעולה שגם עליו יש לשים דגש.

סוגי כרטיס מסך

כיום יש שתי חברות אשר הן שולטות בתחום הזה, Nvidia ו-AMD. אמנם שתיהן שולטות אך התחרות ביניהן קצת שונה, כל אחת מהן בעלת גישה שונה, מזכיר קצת את אפל וגלקסי. נבידיה מציגה לנו כרטיסי מסך אשר נחשבים למתקדמים יותר ומתאימים לגיימרים, תוך שילוב טכנולוגיות מתקדמות. מצד שני, AMD מתרכזת בלייצר צנו כרטיסי מסך איכותיים גם כן, אך נותנים דגש על מחיר נוח לכולם. 

מה זה GPU?

כאשר אתם מסתכלים על המפרט הטכני של כרטיסים גרפיים אתם תתקלו במנוח GPU. בהחלט בחרו שם מעניין ומובן… GPU מייצג את יחידת העיבוד הגרפי, במילים אחרות ה-GPU הוא חלק קריטי מכרטיס המסך, הוא למעשה הבסיס המייצר את מה שאתם רואים על המסך. ככל שכך העיבוד של הכרטיס איכותי ומורכב יותר, כך כרטיס הגרפי יהיה משודרג יותר. GPU עובד בשיתוף פעולה עם מעבד CPU, התפקיד של GPU לקבל את הנתונים ולהמיר אותם לתמונה בהתאם למורכבות הדרושה. GPU איכותי או לא גם ישפיע על מהירות תגובת התמונה.

האם לכרטיס מסך יש זיכרון RAM?

יצא לכם להיתקל במפרט טכני של כרטיס גרפי ולראות “זיכרון RAM”? בכרטיסים החדשים והמתקדמים יהיה לנו גם זיכרון RAM ייעודי הנפרד מזיכרון ה-RAM שיש עם המחשב שלכם. זיכרון ה-RAM הוא כלי בסיס עבור גיימרים או כל מי שרוצה לצפות בתכנים הדורשים רזולוציות גבוהות. חשוב גם לדעת לסנכרן את זיכרון ה-RAM עם שאר המפרט טכני, כמו GPU ועוד נתונים אשר נדגיש בפניכם בהמשך. 

מה זה FPS?

גיימרים רבים ירצו לקבל את איכות כרטיס המסך הגבוהה ביותר אשר תתאים למשחקים החדשים שיוצאים בשוק. כדי לקבל את החוויה הטובה ביותר עליכם לדעת מה אתם קונים. חלק מכרטיסי המסך יכולים להכיל את המשחקים החדשים, אך לא בצורה מושלמת. אנו רוצים לקבל תמונה חלקה, ללא תקיעות וללא פגיעה באיכות. FPS הוא בעצם האחראי על קצת מסגרת הכרטיס הגרפי שלכם. שימו לב שאתם לא בוחרים FPS נמוך מדי.

מה זה TDP?

נתון זה הוא למעשה פחות קשור לאיכות הביצוע, אך חשוב לא פחות. פרמטר זה הוא המדד שלנו לפליטת החום של כרטיס המסך וגם ההספק. כאשר אתם מצפים לביצועים גבוהים מהמחשב ומכרטיס המסך עליכם לתת לכרטיס המסך את הכלים להתמודד עם זה. שימו לב שאתם רוכשים TDP אשר מתאים להספק החשמל, שלא יתאמץ מדי. תמיד חשוב לקחת מרווח ביטחון בבחירת TDP. מבעד לכך, במחשבים חדשים או באופן כללי ניתן לרכוש רכיב נלווה למחשב אשר מאוורר ומקרר את המערכת בזמן פעולה.

מחשב חדש או כרטיס גרפי חדש?

מפסקה לפסקה אתם מבינים שהמחשב שלכם לא עומד בדרישות שאתם בכלל רציתם, אבל מה עושים? זורקים את המחשב לפח? הכל תלוי במצב הסוציו אקונומי שלכם… אנו מציעים לכם אלטרנטיבה אחרת, אל תזרקו את המחשב ושדרגו את כרטיס המסך שלכם! איך? כבר נגלה.

יש אפשרות הרחבה לכל מחשב מודרני, זאת על ידי הוספת כרטיסים חיצוניים. בעזרת חיבור PCI, ויוצא AGP נוכל לקבל את רוחב הפס המשודרג ביותר. ישנם חריצי הרחבה אשר מעניקים לנו להוסיף כרטיסי מסך וכתוצאה מכך נקבל תוצאה גבוהה יותר מהמערכת שלנו. עליכם להחזיק בלוח אם מתאים לכרטיס הגרפי שלכם, המטרה הסופית היא לקשר בין הכרטיסים הגרפיים, זאת ניתן לעשות גם באמצעות ממשק קישור אשר פותח על ידי NVIDIA המכונה SLI, או CrossFirex אשר פותח על ידי AMD.

התאמת ציפיות

עליכם לשים לב מהן הדרישות שלכם מכרטיס המסך לפני שאתם בוחרים, מה הצורך שלכם בכרטיס מסך איכותי. האם מדובר על צפייה בסרטים? כיום רב כרטיסי המסך יציגו לנו איכויות אשר יעמדו בסטנדרטים של ערוצי הסטרימינג. עם זאת, הבעיה הופכת למורכבת יותר כאשר מדובר על גיימינג. הדרישות שיש למשחקים החדשים תמיד רק גדלות וגדלות, לכן תמיד חשוב לבחור כרטיס מסך אשר יהיה חזק יותר ממה שהמשחק דורש. עליכם לדעת להתאים את כרטיס המסך לא רק למחשב ולמשחק עצמו, עליכם לדעת להתאים את כרטיס המסך גם למסך שלכם. 

את אופן ההרכבה שיש לעשות כאשר אתם רוכשים כרטיס מסך נפרד תוכלו בפשטות לעשות לבד אם יש לכם ידע טכני. אם אתם לא רוצים לקחת סיכונים תוכלו לראות עשרות סרטוני וידאו מפורטים בערוצי היוטיוב השונים. אנו ממליצים לבדוק את יתר המפרט של המחשב לפני שאתם משדרגים לכרטיס מסך איכותי יותר. עליכם לבדוק שזיכרון ה-RAM במחשב רלוונטי לכרטיס זה, עליכם לבדוק את המעבד שלכם וכן כל רכיב במחשב. בסופו של דבר כל רכיב משפיע על השני, ייתכן והכרטיס יוכל לעמוד בדרישות. מה שגיימרים רבים עושים כאשר הם רוצים לשדרג את המחשב שלהם, הם קונים את הרכיבים בנפרד ומרכיבים מעין “מפלצת”. עם זאת, מדובר על תהליך יקר, מחשב גיימרים פשוט יכול להגיע למחיר של 8,000 ש”ח ללא הוצאות נלוות על מסכים וכן הלאה.