דף הבית » הפיתוח הישראלי שעומד לשנות את עולם הקנאביס
חדשות

הפיתוח הישראלי שעומד לשנות את עולם הקנאביס

קרדיט תמונה: יח"צ

תעשיית הקנאביס העולמית מתפתחת בקצב של מאות מיליוני דולרים מסביב לעולם בכל שנה, בעיקר בשווקי הפנאי והלגליזציה, אך עולם הקנאביס הרפואי והשוק הישראלי שנמצא בחוד החנית שלו עדיין סובלים ממספר חסמי התפתחות מהותיים: רגולציה איטית ומסורבלת, תדמית ציבורית שלילית, תדמית עסקית המקרינה סיכון גבוה למשקיעים ובעיקר, חוסר בדאטא מבוסס, הגורם למטופלים ולחברות היצרניות קושי מהותי בבחירת הזנים והמוצרים הנכונים.

המחסור בידע מדויק אודות הרגלי הטיפול של בעלי הרישיון לקנאביס רפואי, בדגש על תבניות טיפול רוחביות, עקביות המראות, יעילות בקנה מידה ציבורי מהותי, גורמים להשקעה מבוזבזת מצד בתי המרקחת שממלאים את המדפים שלהם במוצרים רבים, התופסים מקום ולבסוף גם נפסלים למכירה עקב תפוגת תוקף. מצדו השני של המטבע, למעלה מ-110 אלף מטופלים בעלי רישיון לקנאביס רפואי בישראל תרים חודש אחר חודש, בניסיון למצוא את המוצר הנכון שיוביל לשיפור בתוצאות הטיפול שלהם, בדרך כלל ללא שום מידע מדויק שיוכלו להכווין בעזרתו את תהליך החיפוש מלבד מודל הטיפול הכללי של משרד הבריאות המתמקד במה שנקרא “קטגוריות טיפול” (מבוססות ריכוז חומרים פעילים – למשל T15/C3) ומעודד מטופלים להתנסות במוצרים שונים כדי למצוא בעצמם את ההתאמה הטובה ביותר לצרכים שלהם.

הבעיה נובעת בעיקר מנהלי “רפורמת הקנאביס הרפואי” של משרד הבריאות שנכנסה לתוקף בשנת 2018 וקבעה מודל פעילות חדש בשוק המקומי, אשר כחלק ממנו הוגדרה “שרשרת האספקה” של מוצרי קנאביס רפואי המורכבת מחוות ייחור וריבוי גנטי, חוות גידול, מפעלי ייצור ואריזה ובתי מסחר, בתי מרקחת ומשלוחים. מאז, היצרנים, המטופלים, הרופאים ונציגי הרגולציה נכנסו לתהליך ארוך, סבוך ולמעשה יחיד מסוגו בעולם בקנה מידה ממשלתי מלא, אשר אותותיו בשטח ניכרים בחוסר ידע מדויק ומבוסס אודות מוצרי קנאביס רפואי בקרב מטופלי קנאביס רפואי. למעשה, יותר מהכל, מדובר בבעיה “טבעית” של שוק רפואי צעיר יחסית הנמצא בתהליכי הקמה שעדיין נמשכים עד היום, שבו המחסור בדאטא מדויק, שיספק מטופלים ורופאים כאחד, הוא אקוטי.

שלושה יזמים ישראלים – ערן מלכי, גפן מלכי וג’וני סלומון מחברת ‘קוואקה’ – מפתחים בימים אלה פתרון לבעיית הדאטא הקיימת בשוק הקנאביס שיכול לשנות מקצה לקצה את יעילות תפוקתה המסחרית של שרשרת הגידול-ייצור-מכירה ולעזור לכל אותם מטופלים לשפר באופן משמעותי את תוצאות הטיפול שלהם על ידי הגדלת הגישה שלהם למוצרי טיפול אפקטיביים.

 האלגוריתם הייחודי לחיזוי טרנדים בשוק הקנאביס הרפואי שמפתחת החברה, יהיה מסוגל לספק תחזית מלאה להצלחת המכירות של מוצר מסוים בהתבסס על משתנים שונים. מטרת האלגוריתם היא לבצע אופטימיזציה במלאי השוטף של חוות הגידול, מפעלי הייצור ובתי המרקחת המבוססת בין היתר על הצרכים של מטופלים בשטח ומתבצעת בצורה אוטומטית בין מערכות מידע חכמות לניהול מלאי ושטחי אחסון ומכירה. 

חברת ‘קוואקה’ מפעילה את אתר “בריא בישראל“, האתר הגדול ביותר בישראל בתחום הקנאביס הרפואי, שפועל כבר 4 שנים במטרה להנגיש את המידע המקצועי ביותר אודות הטיפול בקנאביס למטופלים, רופאים, נציגי רגולציה ואנשי עסקים כאחד. הידע והניסיון הרב שצברה החברה עד היום בפיתוח נכסים דיגיטליים בתחום הקנאביס הרפואי, ובתחום הייעוץ למטופלי קנאביס רפואי, למרפאות לטיפול בקנאביס רפואי ולחברות קנאביס מסחריות, מושקע כיום כולו בפיתוח האלגוריתם החדש, שעתיד לשנות בקרוב את תמונת המצב בשוק הקנאביס הישראלי ובסצנת המדקליזציה העולמית של צמח הקנאביס.

באתר החברה ניתן לראות מידע נוסף אודות פרויקטים נוספים (‘מאנצ’יז, הידרופוניקה וTHC.DAY) הנמצאים בשלבי פיתוח שונים ומיועדים לספק למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל “מטרייה” שלמה של ידע ושירותים שיעזרו להם להכיר את הטיפול שלהם טוב יותר, לנהל אותו בצורה אפקטיבית ולהפיק ממנו לא רק את התוצאה הטובה ביותר באספקט המדיקלי, אלא גם את חוויית הטיפול הטובה ביותר לכל אורך הדרך – מהבירור הראשוני אודות הזכאות לרישיון קנאביס רפואי ועד לתהליך החודשי המתמשך של בחירת המוצרים האידיאלים שירכיבו את האספקה החודשית שמקבל המטופל מבית המרקחת.