דף הבית » אמנסטי: יותר מ-100,000 חתמו על הדרישה לעצור השימוש בתוכנות ריגול, העצומה תוצג בסוף השבוע באו"ם 
חדשות

אמנסטי: יותר מ-100,000 חתמו על הדרישה לעצור השימוש בתוכנות ריגול, העצומה תוצג בסוף השבוע באו”ם 

קרדיט צילום Amnesty International.

המדינות החברות באו”ם חייבות לתמוך בדחיפות בעצירת המכירה, ההעברה והשימוש בתוכנות ריגול כדי לעצור את המעקבים הבלתי חוקיים אחר עיתונאים, מגיני זכויות אדם, פעילים, עורכי דין ומנהיגים פוליטיים. כך קוראת אמנסטי אינטרנשיונל, שתציג היום באו”ם עצומה בינלאומית בדרישה זו.

107,273 בני אדם מ-180 מדינות וטריטוריות חתמו על העצומה של אמנסטי בדרישה מהמדינות החברות באו”ם לתמוך בהקפאה עולמית של טכנולוגיות מעקב עד שתוקם מסגרת רגולטורית ראויה שתגן על זכויות האדם בהקשר זה. 

“אנו עדים למשבר של תוכנות ריגול עולמיות שבו פעילים, עיתונאים ועורכי דין נתונים למעקב פולשני כאמצעי להשתקה ולהפחדה שלהם”, אמרה אנייס קאלאמאר, מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל. 

“יש צורך דחוף בהגנות חזקות יותר על זכויות האדם בייצוא של טכנולוגיית מעקב. המדינות החברות באו”ם חייבות להפסיק להשתמש בטכנולוגיות ריגול שכאלה, ולהפסיק לגלות סובלנות לשימוש בהן ככלי לדיכוי. ועד שזה יקרה, המדינות חייבות לגלות אומץ ולתמוך בהקפאה העולמית של ייצוא תוכנות

החתומים על העצומה מצטרפים למומחים של האו”ם ולארגוני החברה האזרחית מכל העולם בקריאה להפסיק את המכירה, הייצוא וההעברה של טכנולוגיית תוכנות ריגול שהן באופן אנדמי בלתי חוקיות ומפירות את זכויות האדם. מעקב לא חוקי פוגע בזכות לפרטיות ויכול גם לפגוע בזכויות לחופש הביטוי, הדעה, ההתאגדות וההתכנסות בדרכי שלום.

קולותיהם של קורבנות התעללות באמצעות תוכנות ריגול יישמעו באו”ם בניו יורק ביום שישי, כאשר אמנסטי ושותפיה יציגו את העצומה ויקראו למדינות החברות באו”ם לתמוך בהקפאה עולמית. 

ג’וליה גווארטה, עיתונאית מאל סלבדור, פירטה את ההשפעה של תוכנות הריגול על חייה: “משום שהייתי אחת המטרות של תוכנה שכזו, שיניתי את דרכי התקשורת שלי, את המקומות שנהגתי ללכת אליהם, וגם לחשוב פעמיים על סוג המידע שאני רוצה לשתף אחרים – לא רק בגלל הביטחון האישי שלי, אלא כדי להגן על שלומם של אלה שמתקשרים איתי.  כעיתונאית אני צריכה לשמור על המקורות שלי, אבל כאישה אני צריכה להגן על המשפחה והחברים שלי”.

חברות ממשיכות להרוויח ממכירת תוכנות ריגול המשמשות למעקב לא חוקי. מדי חודש, מאושרים מקרים חדשים של אנשים שסומנו באופן לא חוקי כמטרות ונפגעו מתוכנות ריגול. בשנה האחרונה נרשמו מקרים באל סלבדור, ביוון, בספרד, במצרים, בישראל, בשטחים הפלסטיניים הכבושים, במרוקו ובמערב סהרה, בפולין ובתאילנד. כתוצאה מהאופי הבלתי מפוקח והאטום של תעשיית תוכנות הריגול, ישנה סכנה שלעולם לא נדע את ההיקף המלא של הפגיעות הדומות שבה מעורבים שחקנים נוספים. 

מדינות מחויבות על פי החוק הבינלאומי לא רק לכבד זכויות אדם, אלא גם להגן על בני אדם מפני התעללות ופגיעה מצד צדדים שלישיים, כולל חברות פרטיות.