דף הבית » מה גרם לפייסבוק ליפול?
חדשות

מה גרם לפייסבוק ליפול?

פייסבוק

כולנו נזכור את היום הזה בו פייסבוק נפלה לכמה שעות, בחמישי לאוקטובר. עם נפילת השרתים של פייסבוק גם Whatsapp ואינסטגרם חדלו מלפעול. לא משנה כמה פייסבוק התנצלה, עדיין הירידה הצפויה במניות לא איחרה מלהגיע. מניית פייסבוק צנחה בכ-5%, דבר אשר פגע באופן ישיר במוניטין של החברה. העניין של הכסף לא באמת קריטי למארק צוקרברג שהפסיד 6 מיליארד דולר בלילה, אלא הפגיעה בתדמית החברה במיוחד בימים אלו שהוא עומד מול תהליך משפטי מורכב לגבי פתיחת אינסטגרם לילדים מתחת לגיל 12. אז איך זה קרה ומהן ההשלכות העתידיות לנפילת פייסבוק?

מה קרה?

במילים פשוטות, המערכות של פייסבוק הפסיקו לתקשר עם האינטרנט, ממש כמו להוציא את הכבלים ממרכזי הנתונים בבת אחת. פייסבוק הסבירה במפורט יותר כי מה שגרם לקריסת השרתים הוא שינוי תצורה בנתבי עמוד השדרה, תוכלו גם לקרוא לזה קוד שגוי. פייסבוק ושאר השרתים תחתיה לא פעלו במשך 6 שעות. בדרך כלל כאשר צצות תקלות כאלה לחברות בסדר גודל של פייסבוק זה לא אמור לקחת יותר מחצי שעה להחזיר את העולם לשגרה. אם נסתכל על הפן החיובי יותר הוא שנשבר שיא של דיווחי בעיות בעולם. דווחו למעלה מ-10.6 מיליון בעיות, המספר הגדול ביותר שנרשם אי פעם. 

מהן ההשלכות של קריסת השרתים?

הבעיה היא הרבה יותר גדולה ממה שאתם חושבים. אם אתם חזרתם הביתה ורציתם לגלוש בפייסבוק ולא הצלחתם, זאת בעיה די מינורית. אבל מה עושים עסקים אשר כל הפרנסה שלהם באה מהשרתים האלה? עסקים רבים לא הצליחו למצוא דרך לתקשר עם הלקוחות שלכם, מה שפגע גם במוניטין שלהם, בשירות הלקוחות וגם בהפסד כספי, הרי זמן שווה כסף. כמו כן, הייתה צניחה מאוד דרמטית בשוק ההון, כל השוק רעד ואנשים הפסידו לא מעט כסף. אבל בשוק ההון אומרים שכל מה שנופל גם צפוי לעלות ובהרבה, אנחנו מחזיקים אצבעות. 

תחשבו על זה מנקודת מבט יותר חמורה, השילוב בין הקריסה של פייסבוק ולדרך בה עסקים רבים מתנהלים לאחר מגיפת הקורונה הוא שילוב קטלני. עסקים רבים התחילו להסתמך על יצירת קשר עם הלקוחות דרך Whatsapp, עסקים רבים פתחו את שעריהם למסחר אלקטרוני דרך פייסבוק וכן הלאה. כל העסקים האלו לא מצאו דרך לגשת אל הלקוחות שלהם במשך 6 שעות. אמנם ישראל פחות חשה בכך כיוון שאצלנו כבר זה היה לילה.

הגיע הזמן לחפש אשמים

אז מה בעצם קרה שם בשרתים הראשיים של פייסבוק? איך חברה בסדר גודל כזה נותנת לדבר כזה לקרות. הקונספירציות לא איחרו מלבוא, חלק אבל טענו שמדובר על מרד, שמראק צוקרברג רצה להראות עד כמה הכוח שלו גדול אל מול ההליך המשפטי שציינו מקודם. בהתחלה זה היה נראה כמו תקלה זריזה, אפילו אנשים התבדחו על התקרית. אבל ככל שהזמן נמשך ואנשים הפסידו כסף ומניות המצב נהיה רציני יותר. 

מה שקרה בעצם הוא באג בתוכנה אשר קרה בגלל טעות אנוש או בעיה בקוד. הסיבה שבגללה לקח כל כך הרבה זמן לפתור את הבעיה היא שעובדי פייסבוק לא הצליחו להיכנס פיזית לבניין כדי לאתחל את המערכת, נשמע קצת מוזר, לא? חכו שתשמעו איך מארק צוקרברג החליט להתנצל. פייסבוק הגישה את התנצלותה לקהל הלקוחות שלה דרך המתחרה טוויטר. חוקרים רבים אמרו שהגדילה של פייסבוק בשנים האחרונות הפכה את הפעולות הטכניות של החברה ליעילות מאוד, אך גם מסוכנות, ממש כמו מגדל קלפים, אם קלף אחד לא במקום כל המגדל קורס.

אשמים או לא, יש הפסד

על פי הערכות המפסיד הגדול הגיע למקום החמישי בדירוג האנשים העשירים בעולם, מסכן. ההפסד המשוער של מארק צוקרברג הינו 6 מיליארד דולר בגלל צניחת המניות. אחרים מעריכים שלחברה עצמה היה אובדן הכנסות בסך של למעלה מ-60 מיליון דולר. אבל כפי שציינו, הבעיה העיקרית היא פגיעה במוניטין. היכולות הטכניות של מעצמת פייסבוק כעת שנויות במחלוקת. על פייסבוק לעשות חושבים עם מי ששהה במקום, מי שלא הצליח לפתוח את הדלת ולערוך מחקר על הסיבה בגללה נבעה התקלה. כמובן שאנו מחכים לכל האינפורמציה הזאת שחייבת לצאת לאחר סיום המחקר של החברה. 

מי המרוויח הגדול?

פייסבוק, אינסטגרם ו-Whatsapp קרסו, מי נשאר? טוויטר, טיק טוק ועוד אפליקציות שונות. אז בעצם ברגע שפייסבוק קרסה והפילה אחריה את השרתים האחרים שלה שאר המתחרות נהנו מההפקר, אבל לא להרבה זמן. מארק צוקרברג עוד הצליח לשחרר התנצלות דרך המתחרה, אבל לא איחר הזמן לבוא עד שגם לאפליקציות אלו החלו תקלות, אבל לא מאותן סיבות של פייסבוק.

תחשבו על זה, כמה גולשים יש בפייסבוק, אינסטגרם ו-Whatsapp? מאות מיליונים, מיליארדים. לפחות מחצית מאותם גולשים חיפשו אלטרנטיבה ובחרו באפליקציות המתחרות. כאשר נוצר עומס גדול על השרתים גם הם לא איחרו מליפול, לפחות לחלק מהגולשים. השרתים של אותן אפליקציות לא באמת מוכנים לסדר גודל כזה של נהירה. 

לסיכום

אין ספק שאנחנו נזכור את היום הזה לעוד הרבה שנים. כולנו פתאום התחלנו להסתכל לצדדים, לראות איך חיינו לפני שפייסבוק נכנסה לחיים שלנו. חלקכם אולי לקח את היום הזה כמסר הלאה, פקח עיניים וראה את המצב הנתון. העולם כולו לא ידע מה לעשות עם עצמו כאשר השרתים של פייסבוק התחילו לעבוד. נדמה כי אנחנו צריכים את מארק צוקרברג יותר ממה שהוא צריך אותנו, וזה גם נקודה למחשבה בשבילנו. הפיצויים כמובן יגיעו לכל מי שמגיע לו, תלוי בחוזה של פייסבוק. אנחנו בטוחים שפייסבוק ושאר החברות שקרסו ימצאו דרך לפצות את מי שהפסיד כסף בכלל הקריסה.