דף הבית » אינסטגרם – לא לילדים
חדשות

אינסטגרם – לא לילדים

אינסטגרם - לא לילדים

הסנאט האמריקאי במתקפה נגד פייסבוק לאחר הגעת למסקנה מוחצת בהם לילדים לא אמור להיום שום עסק עם אינסטגרם. משמע, הסנאט רוצה להגביל את השימוש באפליקציה לפי גיל. עם זאת, פייסבוק שמחזיקה ברשותה את אינסטגרם לא נשארה חייבת. כל ההמולה פצחה לאחר שמסמכים פנימיים של החברה דלפו החוצה בהם כתוב שאינסטגרם רוצה לבנות שירות לילדים מתחת לגיל 13. מחוקקים רבים יצאו נגד ההחלטה והביעו את דאגתם מול ראש הבטיחות העולמי של פייסבוק. מאז פייסבוק כבר הספיקה להתחייב להשהות את התוכניות שלה, אבל יושב ראש ועדת המשנה למסחר בסנאט דרש מפייסבוק התחייבות לסיום קבוע.

מדוע המחוקקים כל כך נגד הרעיון של פייסבוק?

החשש הגדול היה מכך שהאפליקציה תגרור אחריה שימוש נרחב יותר באינסטגרם בעיקר בקרב ילדים קטנים. על פי עדויות נמצא כי האפליקציה אינה תורמת להתפתחות של הילדים ואף פוגעת בתדמית הגוף שלהם. על פי מחקר שנעשה נדמה כי אינסטגרם “רעילה” לבנות נוער. עם זאת, פייסבוק יצאה במחקר נגדי אשר מראה שהשימוש באינסטגרם עוזר להם כאשר הם נאבקים בנושאים שבני נוער אחרים התמודדו איתם. מנגד טענו כי אינסטגרם יכולה גם להיות מלכודת מוות לילדים, יש הורים אשר איבדו את הילדים שלהם כתוצאה משיימינג ברשת. סנאטור טד קרוז התייחס לנתון ממחקר פנימי בו דווח כי בני נוער רבים דיווחו על מחשבות אובדניות, 6% מהמשתמשים האמריקאים שנסקרו זיהו גם סימפטומים כאלה. מדובר על עדות מאוד קשה עבור פייסבוק, כיוון שזה מחקר פנימי והיא אמורה להכיר את ההשפעות שיש לאפליקציה שלה, לכן נדמה כי היא מסתירה עובדות.

עדויות בשטח

כחלק מהמחקר אחד הצוותים של הסנאט פתח פרופיל המזוהה כילדה בת 13. בשביל לבדוק את התפקוד של פייסבוק, אותה ילדים עקבה אחרי דיווחים אשר קשורים להפרעות תזונה ואכילה קיצונית. המטרה הייתה לראות כיצד האלגרותים של פייסבוק מתייחס לדברים האלה. לאחר יממה כבר ההמלצות של אותו פרופיל התמלאו בחשבונות המקדמים פגיעה עצמית והפרעות אכילה. לעדות הזאת נגד פייסבוק יש השפעה רבה כי ניכר שלפייסבוק אין התמודדות תקינה עם הבעיות שיכולות להיווצר בקרב ילדים שלא תמיד משתפים את ההורים שלהם במה שעובר להם בראש. 

פייסבוק עובדת על מודל ברור מאוד, מודל רווח. הכל עניין של הפקת רווחים, ככה האלגוריתמים בנויים ולכן לפייסבוק אין את דרך ההתמודדות הנכונה עם ילדים צעירים יותר. אחד המחוקקים ביקר לראות את התגובות הכתובות של פייסבוק על כמה היא מפיקה ממשתמשים צעירים בהשוואה לדמוגרפיה האחרת הקשורה לעישון לדוגמא. האנלוגיה מאוד דומה לטבק מכיוון שהמוצר אשר היא מייצרת גם הוא ממכר ולא בריא. מדובר על התמכרות במודל עסקי לילדים, ואילו הגדלה של האפליקציה היא אך ורק בכדי לחדש את הקהל שלהם. סנטור אד מרקי השוואה את האינסטגרם כסיגריית ילדות ראשונה שנועדה לגרום להתמכרות בגיל מוקדם על ידי לחץ חברתי. 

המצב רק מחמיר

מספר חברים בוושינגטון במהלך הכינוס הביעו חשש גדול על כל הגילויים שנמצאו במחקר. הנציגה לורי טראחאן אשר אחראית על בטיחות ילדים באינטרנט אמרה בראיון כי הגילויים האחרונים עוד יותר צריכים להראות בעין נוקשה כלפי הבטחות פייסבוק. איך אפשר להאמין לחברה שהם לא הולכים לעצב את הילדים שלנו כמו שהם רוצים, הרי הוא לא תיקנו אפילו את הפלטפורמה העיקרית שלהם. כל החברים בוושינגטון הביעו את אותה הדעה נגד פייסבוק, אין כל קשר למפלגה, זאת לאחר שנחשפו המסמכים של פייסבוק.

מה יהיה?

כפי שזה נראה פייסבוק לא עומדת להוציא גרסת אינסטגרם לילדים בקרוב, וטוב שכך בעינינו. יש הרבה השפעות למדיה על התרבות שאנו שואפים בכל יום ויום. ילדים הם מוצר הרבה יותר פגיע, וכאשר הם חשופים לתכנים שיכולים להשפיע על העיצוב שלהם זה הופך לטריק מאוד מסוכן. כמו שזה נראה הגדלת קהל היעד של אינסטגרם היא אך ורק עניין רווחי, כמו כל עסק. כאשר זה בא על חשבון הילדים שלנו ההתנגדות היא ברורה. 

מה בנוגע לאפליקציה ככלל?

סביר להניח שאתם מחזיקים באפליקציה, אינסטגרם, פייסבוק ומה לא. גם עלינו המדיה משפיעה בכל רגע ורגע, אנחנו אפילו לא מודעים לכך. אפשר להגיד שכמו שסיגריות הן ממכרות ככה גם האפליקציה, ולהפסיק להשתמש בה יהיה לנו מאוד קשה. הסוד הוא לדעת למצוא את המינון הנכון ולדעת שסך הדברים שאנו רואים הם לא יותר מפרסומות. הבעיה היא שכאן האפליקציה היא הרבה יותר ממכרת, מסקר פשוט תוכלו לראות את כמות המעשנים לעומת הכמות של אנשים שמשתמשים באפליקציה. 

אינסטגרם מגיעה אלינו בתחפושת הרבה  יותר סימפטית, כמו כן פייסבוק וכל דבר במדיה החברתית. יש גם דברים טובים, אותן אפליקציות הצילו עסקים רבים ואף גרמו להם להפוך למעצמות. הבחירה אם להשתמש באפליקציה תלויה אך ורק בכם, וגם האחריות היא ורק עליכם. אם יש לכם ילדים בבית שרוצים להשתמש באפליקציה הם בסופו של דבר ישיגו את המטרה שלהם, אלא אם כן אתם תעמדו מנגד ותביעו דעה נחרצת. 

לסיכום

אינסטגרם החליטה להשיק גרסת אינסטגרם עבור ילדים, פייסבוק מאוד אהבה את הרעיון אבל היו לא מעט מחוקקים אשר ממש לא אהבו את הרעיון. כתוצאה מכך פייסבוק נכנסה לבור עמוק יותר ממה שהיא כבר הייתה בו. פייסבוק אינה אהודה בקרב חברי וושינגטון, אפילו מאוד לא אהודה. פייסבוק יצאה נגד ההחלטה להשהות את הפעילות שלה לפתיחת אינסטגרם לילדים וזה מה שסיבך אותה עוד יותר. לאחר מחקרים גילו כשלים רציניים אצל חברת פייסבוק אל ההתנהלות שלה מול התכנים אליהם אנו נחשפים. כעת נותר רק להמתין ולראות האם תפתח אפליקציית אינסטגרם עבור ילדים מתחת לגיל 13 או לא.