דף הבית » אמזון ברגעי השפל
חדשות

אמזון ברגעי השפל

אמזון נכנסה לחיינו בשנת 1994. בכל שנה עלתה המנייה של אמזון כמעט ב-23% בממוצע. השבוע מניית אמזון הגיע לשיא שלה עם שווי אדיר של 310 מיליארד דולר. אך לא תמיד אמזון הייתה בשיא שלה. למעשה, לאמזון היו לא מעט רגעי שפל שאולי עם הנהלה אחרת החברה הייתה קורסת. אמזון התחילה את דרכה בחנות ספרים אונליין, לאחר מכן התפתחה החברה ופתחה את שעריה גם לשירותי אינטרנט, עסקי מחשוב ועוד. היום הרבה פרויקטים שאמזון התחילה איתם, אבל לאחר לא מעט זמן חזרה בעצמה.

מה שהפוך את אמזון לאמזון היא היכולת הדומיננטית שלה לסחר אלקטרוני, היא תופסת נתח שוק מאוד גדול ואין אחד שלא שמע עליה, במיוחד בארצות הברית. עצם זה ששווי החברה עומד היום על מאות מיליארד רק מקנה לה את האפשרות להתנסות פעם אחר פעם בלי החשש מכישלון. סביר להניח שאנחנו נראה את אמזון מחדשת את עצמה עוד הרבה פעמים, עד אז בואו ניזכר ברגעים בהם אמזון הגיע לשפל שלה.

טלפון חכם – אין ספק שזה הרגע הכי זכור של החברה. אמזון בשנת 2014 החליטה להשיק מוצר חדש שאמור להתחרות עם החברות המובילות כמו סמסונג ואפל. אמזון כינתה את מוצר הדגל של “Fire Phone”. השוני העיקרי הוא שהחברה מכרה את הטלפונים שלה בכמה שקלים בודדים, אבל זה עדיין לא עבד. אמזון נחלה הפסד של כ-170 מיליון דולר, ולאחר חודשיים הטלפון כבר לא היה זמין לרכישה.

יעדים גרסת אמזון – הפרויקט הזה היה די קצר, החברה רצתה לנחות בתעשייה מאוד מבוססת, תעשיית הנסיעות. את הפרויקט שלה היא כינתה Destinations. הפרויקט עסק במלונאות, טיסות ונסיעות למטרות חופשה ועסקים. אך לאחר פחות מחודשיים החברה ראתה שאין לה באמת רווחים והחליטה לסגת מהרעיון.

ארנק דיגיטלי – המטרה של הארנק הייתה לאפשר ללקוחות שלה לאחסן כרטיסי מתנה בטלפון שלהם, הם יכלו להשתמש בכרטיסים האלה למסחר דיגיטלי. לא היה צורך להשתמש בכרטיס האשראי האישי שלכם, אפשרות התשלום הייתה באופן מקוון. עם זאת, הפרויקט לא צלח ואמזון גם כאן החליטה לפרוש בשיא.

ממשק מוזיקה – כמו יוטיוב, ספוטיפיי ועוד, גם אמזון החליטה לקחת חלק בנתח של תעשיית המוזיקה. אמזון השיקה את יבואן המוזיקה שלה בשנת 2012. האפשרויות היו מגוונות, המשתמשים יכלו להעלות שירים שהורידו למחשב, ליצור ספרייה מקוונת ועוד. לאחר מכן, לפרויקט הזה גם הוצג שירות פריים, אך לאחר פחות משנה החברה ראתה כי זה לא משתלם לה וחתכה מהפרויקט.

תשלום מקוון – אפשרות התשלום הזאת אפשרה ללקוח לשלוח כספים לחברים בחינם, ממש בדומה לפייפאל. אמזון הייתה מבין החלוצות הראשונות אשר החליטו לאפשר לכל העולם גישה להעברות ללא צורך בפרוצדורה ארוכה ומסובכת. הפרויקט משך כ-7 שנים, אך בשנת 2014 החליטה החברה לסגור את האפשרות הזאת. הסיבה לכך הייתה שהרבה חברות התחילו להיכנס לתחום הזה, זה פשוט הפך לפחות משתלם.

איך אמזון עדיין מבין החברות המובילות בעולם?

אלו רק מספר נפילות מצומצם של חברת אמזון. החברה השיקה לעצמה עוד מספר לא מבוטל של פרויקטים, חלקם הצליחו לשרוד יותר וחלקם פחות. כמובן שחברת אמזון לא הפסידה מכל פרויקט, אך גם לא הרוויחה בסכומים אליה היא ציפתה. הסוד להצלחה של אמזון טמון אך ורק בלקוחות שלה, ואמזון יודעת את זה טוב מאוד. החברה מאפשרת ללקוחות שלה להרוויח כסף מעצם השהות שלהם באתר. לדוגמא, שיווק שותפים. אמזון היא מבין החברות הראשונות אשר פתחו את שעריהן לשיווק שותפים באופן יזום. 

מה עשתה החברה? בשביל שתוכל להשתמש בלינקים של החברה ולמכור מוצרים מהאתר עליך להירשם בתור שיווק שותפים, חשבון נפרד לגמרי. תוכלו לראות באתר אילו מוצרים מתאימים לפרסום, ותוכל גם לדעת כמה אחוזים אתם מקבל עבור כל מכירה. יתרה מזאת, החברה מציעה גם אחוזים מסוימים על כל רכישה שמתבצעת מהאתר כולו במשך 24 שעות לאחר שלחצו על הקליק שלכם. איך החברה מרוויחה מזה? במקום שכולם יכנסו לאמזון (במיוחד אלו שלא דוברים את השפה), הם יוכלו לפגוש באלפי אתרים אשר מפרסמים את המוצרים של אמזון, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא ללחוץ על הלינק באתר שלכם וכך יועברו לאמזון – משם אמזון תרוויח לקוחות חדשים ואתם אחוזים. 

כמו כן, אמזון יודעת שהיא צריכה לעבוד על שירות. בסופו של דבר, מוצרים כמו שיש באמזון אפשר למצוא בכל מקום. אמזון מציעה שירות משלוחים מגוון, אתם תוכלו לבחור תוך כמה זמן יגיע המשלוח אליכם הביתה. כמו שאתם רואים בארץ שליחי וולט, ככה זה בחוץ לארץ עם שליחי אמזון. אמזון מציעה בארצות הברית שירות משלוחים ב-24 שעות, לעיתים אפילו פחות. מלבד לכך, המחיר אותו אתם משלמים יהיה בהכרח זול יותר ממה שאתם תראו בחנויות בגלל התחרות הגדולה. 

ומה בנוגע לאיכות?

לאמזון יש בקרת איכות מאוד גבוהה כלפי המוצרים שלה, במיוחד שהיא היצרנית של רבים מהם. אמזון גם רואה את המוצרים המובילים באתר והיא מוכרת בעצמה את אותם המוצרים רק בייצור שלה. מלבד לכך, יש לכם את כל אפשרויות הבחירה כאשר אתם רואים מוצר, תוכלו לבחור מוצר חדש, כמו חדש, יד שנייה וכן הלאה. ולבסוף, מה שהכי קריטי הוא שירות הלקוחות של אמזון. חברות בסדר גודל כזה לא תמיד יודעות להתנהל נכון מול הלקוחות שלהן, לרוב שירות הלקוחות יהיה די מקרטע. שירות הלקוחות של אמזון הוא בלתי יאומן, לא משנה איפה אתם נמצאים בעולם. ולכן, מכל הסיבות האלה למרות הכשלונות שהיו בדרך, אמזון הייתה ותהיה מבין החברות המובילות והרווחיות בעולם.