דף הבית » עשרת הפרויקטים הנכשלים בכל הזמנים
עסקים

עשרת הפרויקטים הנכשלים בכל הזמנים

עשרת הפרויקטים הנכשלים בכל הזמנים

אנחנו כל הזמן אוהבים להתעדכן בחידושים שיש, אבל מה עם כל החידושים שלא צלחו? יש רשימה ארוכה של חברות גדולות אשר השיקו מוצרים בשווי של מיליוני דולרים, אך אותם מוצרים כשלו כישלון נחרץ. חלק מהחברות הצליחו להתגבר על הנפילה ואילו אחרים קרסו כלכלית. ריכזנו לפני את עשרת הפרויקטים הנכשלים בכל הזמנים, מוכנים? אנחנו מתחילים.

  1. בלקברי

כולנו זוכרים את הטלפון המגניב הזה שיצא לפני יותר מעשור. המכשיר היה ללא ספק גורם לנו לאובססיה, היו אפשרויות שלא היו באף טלפון אחר בזמנו. המכשיר מכר למעלה מ-50 מיליון מכשירים רק בשנת 2011! המכשיר ניסה לחקות למעשה את הטלפונים הניידים הראשוניים של חברת אפל. עד 2016 החברה הצליחה למכור למעלה מ-4 מיליון מכשירים בשנה. אך ברגע שמכשירים חדשים נכנסו לתחום מטעם חברות כמו אפל, גוגל וסמסונג, המכשיר לאט לאט איבד מהערך שלו ונשאר בנחלת העבר.

  • ווינדוס 8

בשנת 2012 החליטה מייקרוסופט ליצור חידוש במערכת הענקית שלה. אך אף אחד לא ציפה שמה שיגרום לגרסה להיות כל כך לא אהודה בקרב המשתמשים הוא כפתור “התחל”. הכפתור גרם לבלבול רב בגרם המשתמשים, גם בגלל המיקום שלו וגם בגלל העיצוב שלו. במחשבים ניידים אפילו היה יותר קשה להשתמש במערכת הזאת. מיקרוסופט הצליחה לגבור על המכשול הזה עם הוצאה מחודשת של ווינדוס כמה חודשים לאחר מכן.

  • MySpace

בעבר MySpace הייתה מכונית Time. מדובר על מקום בו אפשר להשיק קריירה מוזיקלית ומשחקית בקרב צעירים רבים בעולם. היה מדובר על רשת חברתית עם שהייתה מבין האתרים הטובים ביותר של שנת 2006. אך בשנת 2009 פייסבוק היא זאת שתפסה את הפלטפורמה של הרשת החברתית. הבעיה של MySpace הייתה חוסר היכולת להסתגל בהתאם למה שנדרש בהווה. פייסבוק למדה הרבה מהטעויות של MySpace וכיום מחזיקה בלמעלה מ-1.8 מיליארד משתמשים פעילים כל חודש. כמו כן, פייסבוק למדה מהטעות של MySpace של הסכימה לחבור לאף חברה אחרת, כאשר פייסבוק ראתה מתחרה כמו אינסטגרם היא מיהרה לרכוש אותה בשנת 2012.

  • משקפיים חכמות של גוגל

המשקפיים החכמות של גוגל בתחילת הדרך אי שם בשנת 2012 פשוט היו כישלון ענק. מדובר על משקפיים מסיביות, כבדות ולא נוחות למשתמש. מדובר על אחת ההשקות הגדולות של החברה שהייתה כמובן לחינם. גוגל גנזה את המוצר לאחר שלוש שנים. הבעיה העיקרית לאו דווקא הייתה בעיצוב אלא במחיר. גוגל תמכרה את המוצר שלה ב-1,500$, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו מחיר כזה. גם מי שכן היה יכול להרשות לעצמו לעמוד במחיר כזה חשש מאיבוד הפרטיות שלו ושל הסובבים אותו. לדוגמא, מה יעשה אדם אשר נכנס עם המשקפיים החכמות לראות סרט קולנוע? מדובר על שימוש לא חוקי במוצר. 

  • סגווי

כולנו זוכרים את הסגווי, קטנוע ממנוע אישי על שניים או שלושה גלגלים. ניתן לשלוט בסגווי על ידי הישענות לכיוון כזה או אחר. אך עם השנים לאט לאט נוכחנו לראות בעיקר בארה”ב שמי שמשתמש בסגווי הם שוטרים, שוק לא רחב מדי. אך כאשר נכנסו קורקינטים ואופניים חשמליים לתחום הסגווי נדחק החוצה, במיוחד כאשר כל אחד יכול לשכור קורקינט חשמלי בכמה שקלים ואין צורך ללמוד איך לתפעל את המוצר.

  • TiVo

מדובר על מכשיר דיגיטלי מבין הראשונים שנכנסו לשוק. המותג היה מאוד מוצלח בתחילת דרכו, והייתה אחת החברות הבולטות ביותר אשר השיקה ממירים מעולים. החוכמה של TiVo הייתה שהיא לא ישר תבעה חברות אשר השתמשו בתכנים שלה, אלא חיפשה שיתופי פעולה בדרך הזאת. החברה השיקה תוכנות חדשות עד שלבסוף כן החליטה לתבוע את DVR. החברה זכתה ב1.6 מיליארד דולר, היא עד היום פועלת אך רבים כבר לא מכירים אותה.

  • MapQuest

בעבר התוכנה הייתה אחת הפופולריות, היא העניקה לנו הנחיות נסיעה לפני היציאה מהבית, נשמע מוכר, לא? השירות בעיקרון עדיין קיים, אך כמעט ולא נעשה בו שימוש. מדובר על שירות מיושן שעבר חידוש בשם Google Maps. כיום תוכנות דומות מבוססות על תוכנת ה-GPS ודחקו החוצה את התוכנה הישנה. כיום אנחנו מקבלים הנחיות בשידור חי, נמנעים מפקקים ובאמצעות הנחיה קולית ופיזית נדע את הדרך.

  • Pebble

פבל היה שעון חכם אשר בעצם היה מבין החלוצים הראשונים בתחום. פבל גייסה יותר מ-10 מיליון דולר בשנת 2012, טיפחה קהל מפתחים חזק עם מאות אפליקציות חדשות ולוח שעון זמין. אך כנראה שהחברה הקדימה את זמנה. הבעיה העיקרית הייתה שחברות כמו סמסונג ואפל פשוט רמסו את החברה. בשנת 2016 מכרה פבל את הרעיון שלה ל-Fitbit. ניתן עדיין למצוא גרסאות של חברת פבל, אך היא די עשתה בשכל שהיא מכרה את החברה.

  • Google Nexus Q

מדובר על רמקול גדול בצורה של כדור באולינג, סטרימר מדיה אשר התרסק עוד לפני שהגיע לשוק. המחיר ההתחלתי שלו היה 299$ לא כולל עוד 399$ עבור רמקולים, 49$ עבור כבלים ועוד… מדובר על גימיק נחמד שפשוט היה יקר מדי. הרמקול הזרים תכנים מוכרים כמו Play Music, Youtube ועוד. אך תכנים אלו לא באמת עזרו למוצר להימכר כמו שצריך. גוגל החליטה לדחות את ההשקה, אך לא באמת קיימה אותה.

  1. פייר פון

איך אפשר שלא לסיים עם חברת אמזון האהובה? אמזון השיקה טלפון בשם Fire Phone בשנת 2014. החברה יצרה גאדג’טים נחמדים מאוד אבל זה לא היה מספיק. התוכנה הבולטת של המכשיר הייתה ממשק תלת מימד אשר הציג תכנים שונים על המסך. המכשיר למעשה עשה פלאים כאשר היה מחובר לקניית מוצרים באמזון, אך בתור טלפון סלולרי הוא היה נפילה רצינית. לאחר שנה בלבד אמזון הודיעה שהיא תפסיק למכור את המוצר. אנחנו בטוחים שאמזון תשרוד את הנפילה הזאת, בסופו של דבר ג’ף בזוס מחזיק בהון שעולה על 800 מיליארד דולר נכון להיום…