דף הבית » על הסוגים השונים של בקרי טמפרטורה וחשיבותם בתהליכי ייצור
תוכן שיווקי

על הסוגים השונים של בקרי טמפרטורה וחשיבותם בתהליכי ייצור

בקר טמפרטורה עם הגנת סייבר, תמונה באדיבות חברת IBT

כמעט בכל תהליכי הייצור בתעשיות השונות, ובעיקר בפסי ייצור בהם נעשית בקרת תהליכים אוטומטית, נדרש ניטור ובקרת טמפרטורה. ניטור זה נעשה לשם שמירה טווח הטמפרטורות הרצוי לצרכי אבטחת איכות המוצר, ושמירה על תקינות הציוד ובטיחותו.

על מנת לנטר טמפרטורה באופן אפקטיבי נערך לרוב שימוש בבקרי טמפרטורה.

מהו בקר טמפרטורה

בקרי טמפרטורה משמשים להשגת שליטה בטמפרטורה במערכות בקרה אוטומטיות. הודות למידע המתקבל דרך חיישן, בקר הטמפרטורה מתאים את הטמפרטורה הקיימת לטמפרטורה האופטימלית להליך הייצור, או לחלופין – לנקודות ציון קבועות מראש.

יחידת השליטה מקבלת את המידע מהבקר ומווסתת את רכיבי הקירור או רכיבי החימום של המערכת כולה.

ישנם מספר סוגים של בקרי טמפרטורה, שמתוכם ניתן למנות שלושה סוגים עיקריים.

בקר טמפרטורה פרופורציונלי

בקר טמפרטורה פרופורציונלי נועד להשאיר את הטמפרטורה בטווח שהוגדר מראש ולמנוע כל חריגה מהטווח – בין אם עקב עלייה או ירידה בטמפרטורה. כאשר בקר הטמפרטורה הפרופורציונלי מזהה כי עלולה להיווצר חריגה, הוא מאט או מאיץ את תהליכי החימום על מנת שהטמפרטורה תישאר בטווח שהוגדר.

בקר טמפרטורה On \ Off

בקר טמפרטורה On \ Off נחשב לאחד מסוגי הבקרים הבסיסיים ביותר. בקר זה מכיל רק שני פלטים: פלט שלילי או פלט חיובי. כאשר הטמפרטורה המנוטרת תעבור את נקודת הציון שנקבעה לה מראש, יחליף בקר הטמפרטורה בין שני המצבים הללו.

בקר טמפרטורה  PID controller

בקר טמפרטורה PID (ראשי התיבות של proportional integral derivative) מאפשר ניטור רציף של הטמפרטורה על ידי משוב לולאה: בקר זה בעצם מחשב את הפער בין הטמפרטורה הרצויה לטמפרטורה המצויה ומבצע תיקון על בסיס פרופורציונלי, על בסיס אינטגרלי או על בסיס נגזרת.

על מנת להבין את האופן שבו פועל בקר טפרטורה PID, ניתן להשוותו לנהיגה במכונית: הבקר מזהה את השינויים במהירות המכונית עקב תנאי הכביש ומתאים את כוח המנוע בכדי לשמר את המהירות הרצויה. אם נרצה, למשל, להגיע למהירות של 80 קמ”ש, נלחץ על הדוושה ונאיץ את מהירות הרכב – אך כשנתקרב למהירות המיועדת נתחיל להרפות מהדוושה על מנת שלא נמצא את עצמנו מאיצים מעבר למהירות הרצויה. תהליך זה דומה במהותו לאופן שבו פועל בקר טמפרטורה PID: כפי שאנו בתור נהגים נביט על צג המהירות ברכב על מנת לוודא כי איננו מאיצים מעבר ליעד המהירות הרצוי, כך הבקר דואג לניטור הטמפרטורה ומוודא כי היא אינה חורגת מנקודת הטמפרטורה הרצויה.

 

לבחור את הבקר המתאים
ישנם סוגים רבים של בקרי טמפרטורה, אשר מותאמים עבור הליכי ייצור שונים. על מנת לבחור את סוג הבקר המתאים ביותר, יש לוודא כי אופן הפעולה שלו עונה על הצרכים הנובעים מהליך הייצור הספציפי, ובעל יכולת התממשקות למערכות והתשתיות הקיימות.
 
המומחים של חברת IBT ישמחו לסייע לכם בבחירת בקר הטמפרטורה המתאים ביותר עבורכם.