דף הבית » בקרוב נראה רובוטים ברחובות
גאדג'טים

בקרוב נראה רובוטים ברחובות

קרדיט תמונה FREEPIK

נדמה כאילו לאלון מאסק אין רגע דל, לאחר ההצלחה הכבירה של מכונית טסלה נוכחנו לראות שלמנכ”ל חברת טסלה יש רעיונות אחרים לגמרי. הרעיון החדש שיש למנכ”ל החברה הוא לבנות רובוט דמוי אדם בשם “טסלה בוט”. על פי הערכות, כבר בשנה הבאה יהיה אב טיפוס ראשוני. עם זאת, מומחים בתחום אומרים שייקח עוד זמן רב עד שנראה רובוטים מסתובבים בינינו. אם כך, מה אלון מאסק רוצה?

מי את גברת טסלה?

טסלה הוקמה בשנת 2003 על ידי מרטין אברהארד ומארק טרפנינג. בתקופה הזאת אלון מאסק שימש כיושב ראש ומעצב ראשי של החברה. כאשר הוחלף המנכ”ל של טסלה והתחיל סבב גיוס ראשון, אלון מאסק השקיע כמעט 8 מיליון דולר. את הרכב החשמלי הראשון יצרה החברה בשיתוף פעולה עם חברת ייצור בריטית בשנת 2005. בשנים האלו כמעט ולא היה ביקוש עבור רכבים כאלה, ובטח שהתוצאה לא הייתה איכותית מספיק. אם נתקדם כמה שנים קדימה, לאחר שאלון מאסק אפילו בשלב מסוים הסכים “לשחרר” את הפטנט שלו לכל מי שרוצה כדי לפתח את החלפת הרכבים הממונעים גז בחשמליים, היה נדמה כי הוא איבד את זה. בנובמבר האחרון הוכרז שטסלה תצטרף למדד S&P 500. המנייה זינקה בעשרות אחוזים, שווי החברה כיום נמצא על למעלה מ 500 מיליארד דולר, ואלון מאסק הוא האיש השני העשיר בעולם.

רובוט, באמת?

לפני הכל, אלון מאסק הוא איש עסקים. מתפקידו לשווק את החברה שלו ואת המוצרים שלו עבור משקיעים רבים. המטרה היא ליצור עניין, בדיוק כמו שהחברה עשתה סביב השקת מכוניות טסלה. בסופו של דבר הסיכוי שאלון מאסק יעמוד בלוח הזמנים של עצמו מאוד נמוך, אבל מי שמכיר את התעשייה יודע שככה זה עובד. 

בניית הרובוט מובסת על טכנולוגיה בינה מלאכותית אשר פותחה כבר על ידי טסלה. המערכת כבר נוסתה בעבר, כמו נהיגה אוטונומית שביצעה כבר החברה בהצלחה. כן שלמעשה חלק מבסיס התהליך כבר קיים אצל החברה. עם זאת, יש עוד כברת דרך לעבור על מנת שתוכל החברה לשווק את הרובוט באופן שלם. מוטב לציין, גם בשלמותו הרובוט יהיה אחרת ממה שאתם מכירים בסרטים. על מנת שתוכל החברה לשמור על אמצעי זהירות, גם מבחינה בטיחותית, מדובר על רובוט שלא יעלה על גובה של מטר שבעים, משקלו ינוע בטווח ה-50 קילוגרם. עם זאת שאנחנו מאוד מעריכים את חברת טסלה, אנחנו עדיין סקטים לגבי לא רק תאירך ההשקה אלא ההשקה עצמה. כבר בעבר היו חברות אשר התיימרו להשיק טכנולוגיה שאולי מעט הקדימה את זמנה. בנוסף, חברת טסלה כבר אכזבה אותנו בעבר עם פרויקטים שלא יצאו לפועל.

מה נעשה עם רובוטים?

כבר יצאו לאקרנים מספר סרטים על רובוטים שגורמים לנו קצת לסלוד מהרעיון של אלון מאסק, אנחנו מעדיפים את הולכי הרגל ברחוב כשהם עשויים בשר וגידים. הרבה אנשים הרימו גבה על הרעיון שרובוטים ילכו ברחוב, ישרתו אותנו וכן הלאה… עם זאת, לא מדובר כאן על “מכשיר” סטנדרטי. המטרה העילאית של חברת טסלה היא לייצר משהו שנמצא מעבר להגיון שלנו. הרצון הראשון הוא לאפשר לרובוט להיות אנושי, זאת על ידי הוספת רגשות לרובוט. איך עושים את זה? קריאת הבעות פנים, הבנת סיטואציה, תכנות ברמה מאוד מתקדמת ועוד הרבה נוסחאות שגם אם נכנס אליהן לא נדע לפרש אותן.

התפקיד של הרובוטים לא יהיה להחליף מענה אנושי, אלא לסייע לו. כפי שאנו מכירים את אלון מאסק הוא מודע למצב התעסוקה בעולם, וגם סביר להניח ולהמיר כוח אנושי ברובוט לא תמיד יהיה לנו משתלם. עם זאת, כן יהיה מקומות בהם מענה רובוטי יהיה עדיף ולעיתים משתלם. הרובוט יכול להיות לנו לסיוע בבית, והוא יסתובב בחופשיות במובן כזה או אחר. כפי שציינו, המערכת שלו בנויה על המערכת של רכבי החברה, נהיגה אוטונומית.

כמה זה יעלה לנו?

כרגע החברה עוד רחוקה מלהציג לנו את המחיר אותו נשלם עבור הרובוט, אנחנו גם לא יודעים למי הרובוט יהיה פתוח למכירה וכמה זמן נצטרך להמתין עד שיושק בארץ. מה שאנחנו כן יודעים הוא שהמחירים שטסלה מציעה תמיד קרובים לקרקע. עם כמה שמדברים על מכונית טסלה, על היעילות והטכנולוגיה החדישה שהן מעניקות לנו, עדיין המחיר נמצא בטווח המחירים של רכבים סטנדרטיים. כיום, משפחה סטנדרטית יכולה להחזיק ברכב של טסלה, המחירים ממש כמו יונדאי, הונדה, סוזוקי וכן הלאה.

סביר שהמכירה תעשה בשלבים מדויקים, תחילה טסלה תמכור את הרובוטים לחברות גדולות אשר יעשו שימוש ברובוטים, זה למעשה יהיה הפיילוט. לאחר מכן, ברגע בו המוצר הסופי יעשה את העבודה ללא בעיות ייתכן ותפתח המכירה לשוק הפרטי.

דרך השיווק של טסלה

אם יש משהו שאנחנו מעריכים, ואם יש משהו שרבים רוצים ללמוד מאלון מאסק הוא דרך השיווק שלו. הוא תמיד יודע להפתיע אותנו מכיוון שלא ציפינו לו. החברה יודעת להלהיב את הקהל שלה, להגיש להם את החלום על מגש ולתת ללקוח לחכות כמה זמן שיצטרכו. כמו כן, הרעיון שעומד מאחורי החברה מעניק לה המון נקודות זכות אצל רבים מאיתנו, שמירה על איכות  הסביבה. והדבר החשוב ביותר, אלון מאסק הפך להיות מושא להערצה, הוא בעצם מוכיח לנו שהרדיפה אחרי החלום משתלמת, גם אם זה לוקח יותר מעשור, גם אם יש צניחות משמעותיות בתהליך. אלון מאסק נכנס לרשימת אנשי המפתח של עולם הטכנולוגיה, ביניהם סטיב ג’ובס, ביל גייטס ועוד.