דף הבית » שבב נסיעה אוטונומית של טסלה
אוטומציה

שבב נסיעה אוטונומית של טסלה

קרדיט תמונה FREEPIK

באירוע האחרון של חברת טסלה נחשף פרט די מעניין. טסלה עובדת על שבב אשר יותאם אישית לאימון האלגוריתם של למידת מערכת הנהיגה העצמית שלה. בין היתר באירוע זו נוכחנו גם לראות את התקדמות החברה עם הרובוט דמוי האדם אשר עליו החברה עובדת בימים אלו. טסלה היא מבין החלוצות הראשונות אשר מייצרות את השבב באופן עצמאי, ואחריה גם חברות גדולות מתחקות. 

המטרה – נסיעה אוטונומית

כולנו מכירים את מנכ”ל טסלה, אילון מאסק, איש מפתח בעולם הטכנולוגיה. באירוע האחרון הוכיח אילון מאסק כי השמיים הם הגבול. בעוד לחברה יש את השבבים המתקדמים ביותר זה לא נותן לו לנוח על זרי הדפנה. המפתח שלנו לקבל נהיגה אוטונומית היא רק על ידי אימות הרשת העצבית של מערכת המחשבים. התכנון של אילון מאסק הוא ליצור שבבים שמפרשים את קלט החיישנים במכוניות שלה. כפי שזכור לכם, טסלה עברה משימוש בחומרה של Nvidia לפני שנתיים. כעת יצירת שבב חזק ומורכב בהתאם לחזון של החברה מחייב אותה בהוצאות גבוהות מאוד, ואימונים בלתי פוסקים. החיישנים של הרכב אמורים לעבוד באמצעות רשת ענקית אחת המכונת “שנאי”. המערכת מקבל קלט מהמצלמות אשר מוצבות ברכב ולפי כך הרכב יודע להתנהל. 

חברות רבות גם הן משתמשות בחיישנים על מנת לקבל תמונת קלט, עם זאת מה שמייחד את חברת טסלה הוא שהיא אינה מוכנה ללכת אחרי העדר. בעוד חברות רבות משתמשות בלידאר, חיישן יוקרתי אשר יכול לראות את העולם בתלת מימד, וניתן לנתח את האלגוריתם באמצעות קלט מהמצלמות שלו. טסלה מחפשת דרך בטוחה ופשוטה יותר על ידי אימון אלגוריתם ייחודי של עבור השבב. 

מהי נסיעה אוטונומית?

בעצם חשוב שנכיר איך השבב אמור לעבוד בכדי שנדע מה חידש אילון מאסק ומה כבר קיים בשוק. מכונית אוטונומית היא מכונית אשר באמצעות שבב יודעת לחוש את הסביבה שלה, אין צורך בהתערבות אנושית בכך. יש כיום חמש רמות של אוטומציה לנהיגה, החל מרמה 0 אשר היא ידנית, ועד לרמה 5 שהיא נהיגה אוטונומית לחלוטין. יש מגוון חיישנים אשר ממוקמים על הרכבים, חיישני מכ”ם אשר עוקבים אחרי מיקום כלי הרכב מסביב. כמו כן, יש מצלמות וידאו אשר יודעות לקרוא רמזורים, לזהות תמרורים ולעקוב אחרי ההתנהלות של כלי רכב אחרים, וכמובן מזהות הולכי רגל. חיישני הלידאר שציינו קודם לכן, הם החיישנים המתקדמים אשר פולטים אור מסביב למכונית על מנת למדוד את המרחק ליתר המכוניות, ולזהות את מבנה הכביש. עד היום משתמשות חברות רבות בחיישנים של Nvidia, עם זאת מאז שהחלה טסלה לעבוד על חיישנים משלה, חברות רבות כמו גוגל הלכו בעקבותיה.

אז למה אנו עדיין לא רואים מכוניות אוטונומיות על הכבישים?

אם כבר יש לנו את כל הפתרונות, למה אנחנו לא רואים כבר מכוניות אוטונומיות על הכבישים? הרי אנו שומעים על החזון מאחורי מכוניות כאלו כבר שנים, אפילו ב-2018 הובטח לנו על ידי אילון מאסק שנראה אותן ממש בקרוב. כיום ניתן בעצם לראות מעטים אשר חוו נסיעות ניסיון ברכבים אלו, אבל יותר מזה עוד לא זכינו לראות. הסיבה לכך היא שיש הרבה מכשולים אשר מאתגרים את ייצור הרכבים בצורה בטוחה לגמרי, בצורה אשר תאושר על ידי החברה והרשויות.

חיישן לידאר – המכשול שחיישן זה מהווה לנו הוא בראש ובראשונה המחיר שלו. חיישני לידאר נחשבים למאוד יקרים, וברגע בו אנו משתמשים בחיישן כל כך יקר עבור הרכב אנו מייקרים את המחיר פי כמה וכמה. כמו כן, יש הרבה אלמנטים אשר יכולים לפגוע בתפקוד חיישני הלידאר, כמו חיישנים מרובים במקום, טווח תדרים נמוך ועוד… בשל כל הסכנות אשר אורבות לחיישנים עדיין לא מצאנו תחליף שיהיה גם במחיר נוח ליצרן וגם לצרכן.

חוקים – אמנם נדמה שאנו חיים בעולם טכנולוגי וקסום, אבל עדיין יש לנו את החקיקה. יש הרבה בעיות אשר עומדות בין עולם הטכנולוגיה לבין החקיקה. לכל מדינה יש את תנאי התנועה שלה שהם די דומים, אך החשש הוא איך יסתדרו המכוניות האוטונומיות כאשר יש לקות ראייה או בעיה בחיישן. האם יש נתיב מסוים עבור מכוניות אוטונומית? מה בנוגע למכוניות ידניות? כל הספקות האלה מעכבות את השקת הרכבים ברמה שאתם לא מסוגלים לתאר, ובצדק. 

כמו כן, אנשים מהדרג העליון הציעו בחוק שכל מכונית אוטונומית חייבת להיות עם פליטה בתקן אפס ובעלת כפתור בהלה. כמו כן, יש בעיה עם חציית קווי מדינה בארה”ב נכון לעכשיו.

תנאי מזג אוויר קיצוניים – איך המכונית תגיב לתנאי מזג אוויר קיצוניים? מה קורה כאשר יש שלג והמכונית מחליקה? מה קורה כאשר סימני הנתיבים שעל הכביש שחוק ולא ניתן לזיהוי? מה קורה כאשר כל הסימונים מוסתרים במים ועל גבי התמרור יש עץ אשר מסתיר את תמרור העצור? במקרה כזה המכונית תמשיך במהירות גם כשיש עצור? ומי ייקח אחריות על התאונות? שימו לב, יהיו גם מכוניות אשר לא תהיה להן אפילו אפשרות להשתלט על ההגה בזמן מצוקה, כיוון שלרכבים אוטונומיים בדרגה 5 לא יהיה הגה. 

יש תחליף לרגש?

בסופו של דבר כאשר אנו נוהגים, על אף שאנחנו ישראלים… אין בעצם תחליף לזה. נהיגה אנושית מסתמכת על רמזים עדינים ויצירת קשר עין, הבעות פנים ושפת גוף… דברים אשר הרכב נכון להיות לא יכול לזהות. כמובן שלאלון מאסק יש תוכניות גדולות, אך עדיין לא נוכחנו לראות בינה מלאכותית אשר מזהה רגש. המטרה היא להחדיר את האינסטינקט האנושי שיכול להציל חיים לתוך הרכב עצמו. וסתום שתדעו, אלון מאסק כבר התחיל לעבוד על זיהוי רגש באמצעות הבעות פנים אצל הרובוט החדש עליו החברה עובדת.