דף הבית » נהיגה אוטונומית או טייס אוטומטי?
אוטומציה

נהיגה אוטונומית או טייס אוטומטי?

נהיגה אוטונומית

טסלה פיתחה שתי תוכנות מיוחדות, האחת היא נהיגה אוטונומית והשניה היא טייס אוטומטי. אמנם יכול להתפרש כי לשתי התוכנות תכונות מקבילות, אך מדובר על שני דברים שונים לחלוטין. לכל אחת מהתוכנות יש את תכונות המפתח אשר מבדילות אותה מהשניה. בשביל להכיר את המונחים חשוב להבין תחילה מהו רכב אוטונומי.

מהם התוכנות?

אם נסתכל על מה שחברת טסלה אומרת, טייס אוטומטי היא מערכת מתקדמת אשר משפרת את הבטיחות של הנהג והנוכחות שלו מאחורי ההגה. בגדול, המטרה של התוכנה הזאת היא לגרום לנהג לעבוד כמה שפחות קשה. ברכבים החדשים של טסלה מופעלת התוכנה באמצעות מצלמות וחיישנים בסנכרון מלא. התוכנה עדיין דורשת התערבות של הנהג מדי פעם, אי אפשר להסתמך על התוכנה בלבד, חשוב להדגיש את זה. תוכנת טייס אוטומטי תואמת את מהירות התנועה המותרת, יש היגוי אוטומטי אשר נועד לשמירה על גבולות הנתיב.

כעת אם נסתכל על נהיגה אוטונומית חשוב להבין שיש דרגות שונות של התוכנה, שש דרגות. אם נשווה את הטייס האוטומטי בהתאם לנהיגה אוטונומית, טייס אוטומטי נחשב לדרגה 1 או 2 מתוך הנהיגה האוטונומית. משמע, עדיין יש לכם התערבות בנהיגה. אם תרצו לעבור לנהיגה אוטונומית בלבד יהיה עליכם להגדיר את הדרגה לרמה חמישית או שישית. הרכב יבצע את כל הפעולות בהתאם לתנאי הכביש, אין צורך באינטראקציה אנושית. 

עם זאת, עדיין החוק קצת מגביל את החברה ולכן קשה מאוד למצוא רכבים בכביש אשר פועלים על ידי נהיגה אוטונומית מלאה. הבעיה היא בעיקר משפטית, וכמובן מבחינת תקציב. החברה עדיין בחיפושים אחר פיתרון כלכלי אשר יאפשר לה למכור את המכוניות שלה לכל סוגי האוכלוסייה.

תכונות של טייס אוטומטי

כפי שציינו, מדובר על חבילת סיוע לנהג ולא נהיגה אוטונומית מלאה. ניתן למצוא רכבים אשר גם לא שייכים לטסלה עם אפשרויות כאלה. יש לטייס האוטומטי תכונות מתקדמות כמו בקרת שיוט עם מודעות לכביש בהתאם לחיישנים ולמצלמות. הרכב עצמו מתאים את המהירות שלו בהתאם לתנועה שיש מסביב, גם כאשר יש פניות או כביש מעוגל יש אפשרות של היגוי אוטומטי אשר מבטיח לכם להישאר בנתיב. עוד אפשרות מרתקת של הטייס האוטומטי היא האפשרות להגדיר את הנתיב המדויק בו אתם רוצים לנסוע, התוכנה יכולה למצוא גם אלטרנטיבות בהתאם למצב בכביש באותו הרגע. אם תרצו חניה אוטמטית, גם כאן זאת אפשרות. הרכב מסייע לכם להחנות את הרכב בנגיעה אחת. כמובן שהרכב מזהה תמרורים ורמזורים, הוא מאט באופן אוטומטי במקומות הנדרשים עד לעצירה מוחלטת.

תכונות של נהיגה אוטונומית

על אף כל הבירוקרטיה והחידושים והתוכנות שלא ציפינו שיגיעו אלינו כל כך מהר, נדמה כי אנחנו עוד רחוקים מלראות אפשרויות של נהיגה אוטונומית מלאה בכבישים. הבעיה כפי שציינו היא בעיקר משפטית. הרכב האוטונומי עדיין לא השיג את האמינות הנדרשת בהשוואה לנהגים אנושיים. כבר היו די ניסיונות, וניסיון להשיג אישור רגולטורי, אך זה עדיין עשוי להימשך עוד זמן. אנו סבורים שככל שיכולות הטייס האוטומטי של חברת טסלה ישתפרו ככה נתקרב יותר לנהיגה אוטונומית מלאה. מצד אחד החשש הוא שאנחנו מסתמכים על טכנולוגיה כדי למנוע תאונות, אך מצד שני גם הטכנולוגיה עצמה מוגבלת. מה קורה במקרה בו החיישן לא קולט רמזור או תמרור עצור? אם תשאלו את איילון מאסק זה סביר להניח ולא יקרה, אך החששות גדולות. כמו כן, איך יראה השילוב בין רכבים אוטונומיים לבין רכבים אשר פועלים על ידי נהגים אנושיים?

תכונות בטיחות

כדי להבין עד כמה העניין בטיחותי ריכזנו עבורכם את כל תכונות הבטיחות של שתי התוכנות. התוכנה הראשונה היא בלימת חירום אוטומטית, זה אולי יפתיע אתכם אבל זה מציל חיים. הרכב שלכם יכול לזהות מכוניות או מכשולים שהמכונית עלולה להתנגש, כמו כן גם ילדים שרצים לכביש וכד’. הבלמים מופעלים על ידי חיישנים אשר נמצאים בחלק האחורי והקדמי של הרכב. גם במקרה בו רכב עלול להתנגש בכם מאחורה יש תאוצה מודעת למכשולים. התאוצה יכולה לזהות מכשולים לפני המכונית שלכם או מאחוריה. כאשר תרצו לעבור נתיב יש לכם התרעה אשר מזהה מכונית או מכשול בעת החלפת הנתיב. כמו כן, יש לנו היגוי אוטומטי במקרים בהם אתם עלולים לסטות מהנתיב. כל אמצעי הבטיחות האלה מכסים אותנו מכל דבר שיכול לקרות, אך בסופו של דבר אם הולך רגל קופץ לכביש במהירות גבוהה לא תוכלו באמת לעצור את הרכב, אבל גם כאשר את הנהגים לא תוכלו לעשות את זה.

אחד הדברים החכמים שנוצרו כדי למנוע תאונות אנושיות בעיקר הוא זיהוי נקודה עיוורת. כאשר אנחנו עוברים נתיב או מסתכלים דרך המראות תמיד יש “נקודה עיוורת”, נקודה שלא ניתן לראות אותה. כעת מערכת הניטור של חברת טסלה יודעת להתמודד גם עם מכשולים כאלה בעזרת החיישנים המתקדמים שפרוסים בכל נקודות הרכב.

כמה זמן לוקח להפעיל את הטייס האוטומטי?

כדי להפעיל את המערכת על המצלמות להשלים תהליך כיול עצמי. הכיול מסתיים בדרך כלל לאחר כמה עשרות מטרים ספורים של נהיגה בהתאם למקום בו אתם נמצאים והסביבה. אם לאחר כ-130 מטרים המערכת לא פועלת יהיה עליכם ליצור קשר עם החברה. 

לסיכום

כנראה שלא נראה נהיגה אוטונומית בקרוב, התהליכים נמשכים כבר מספר שנים. החברה עובדת על תוכנות אלו למעלה מעשור כבר, למעשה בשנת 2014 כבר היה ניתן לראות את הניסיונות הראשונים של החברה. תוכלו לראות היום סרטונים רבים אשר מסבירים את הרכב עובד, איך הוא מתנהל בכביש הומה רכבים ואז תהיה לכם חוות דעת מוצקת יותר. כמו שאנחנו מכירים ישראלים, הם יעדיפו לנהוג באופן עצמאי מאשר עם נהיגה אוטונומית. טייס אוטומטי מצד שני כן יכול להציל חיים ועדיין לא מדובר על נהיגה עצמאית של המערכת.