דף הבית » מה נסגר עם כל הפקקים?
חדשות

מה נסגר עם כל הפקקים?

פקק תנועה

אם אתם חיים במרכז ישראל אתם בוודאי יודעים שיש שעות מאוד מסוימות שבהן לא משתלם לצאת מהבית עם רכב. היום כבר יש ערים בדרום ובצפון שגם שם הפקקים פשוט עלו שלב. החכמים בינינו ישתמשו באפליקציית Waze. הבעיה היא שבזמן האחרון גם האפליקציה נראית כאילו היא לא יודעת איך להתמודד עם הפקקים. נדמה כי יש שתי תקופות של פקקים, לפני הקורונה ואחרי הקורונה. לפני הקורונה המצב לא היה מזהיר, אבל הוא היה מצב שכבר היינו רגילים אליו ויודעים איך להתמודד איתו. לאחר שיצאנו מהסגרים התנועה גדלה בכ-30%! היום, אפליקציית וויז משרתת מיליון וחצי ישראלים, אבל האפליקציה לא מתמודדת כמו שצריך עם השינויים שיש בכביש לאחר משבר הקורונה.

גם זה יעבור

בהתחלה כל לקוחות וויז חשבו שמדובר על תרחיש זמני, אבל כבר עברו חודשים רבים ולא נותר שינוי. מדובר על תקלה קשה שאין לחברה דרך להתמודד איתה. לוויז יש בעיה באלגוריתם אשר לא תורם ליציאה מהפקקים, אלא אפילו מאריך לכם את הדרך בשעות שאין פקקים בכלל. לדוגמא, במקום לעשות פרסה בהרצליה, האפליקציה שולחת אותנו לעשות פרסה כ-6 קילומטר אחרי הכניסה להרצליה. זאת רק דוגמא קטנה מתלונות רבות שיש ללקוחות רבים אשר פחות מתמצאים בכבישים. גיא ברקוביץ’, מנכ”ל וויז מודע לבעיה ואף התראיין לעיתון והתנצל בפני לקוחות האפליקציה. 

הבעיה היא גדולה מכפי שאנחנו מדמיינים. הבעיה היא לא רק עצם העובדה שאנחנו מבזבזים זמן רב בכביש, הבעיה היא בקרב אלו שמתפרנסים בזכות אפליקציית וויז וכל דקה שלהם על הכביש שווה כסף, נהגי המוניות. נהגי מונית רבים הפכו להיות תלותיים באפליקציה הזאת. אבל כאשר האפליקציה לא מנווטת את הלקוח כמו שצריך, המחיר אותו משלמים יהיו בעלי המוניות עבור השירות והזמן המבוזבז. האפליקציה יכולה לשלוח אותנו לרחובות ללא מוצא, לכבישים מוצנעים באמצע העיר ואף מעבר דרך מקומות מסוכנים.

הדור המבוגר הוא פחות הבעיה, אלו הם אנשים שכבר היו רגילים להסתדר בלי האפליקציה הזאת. אבל מה קורה בנוגע לדור העכשווי שלא יכול לזוז סנטימטר בלי וויז? יש היום אלטרנטיבות שונות שנכנסו לשוק כמו גוגל מפס ועוד. הבעיה היא באלגוריתם של וויז. האלגוריתם של וויז בנוי על ההיסטוריה של אותו הכביש, אבל ההיסטוריה כבר אינה משקפת את המציאות. איך זה קרה? בתקופת הקורונה הכבישים היו די ריקים, וזה מה שאנחנו רואים עכשיו, את התוצאות. הוויז מכוון אותנו דרך הדרכים שהיו בעבר ריקות, וכאשר הוא רואה שהן מלאות הוא פשוט מאבד את הצפון. 

מצד מנכ”ל וויז, הבעיה היא לא אצלם. זאת אומרת, השינוי בכבישים לא תלויים בהם, הקורונה הפכה את העולם על גבו וכעת אנחנו מתמודדים על התוצאות. האפליקציה נמכרה לגוגל תמורת מיליארד דולר בשנת 2013. מאז האפליקציה עוברת שינויים רבים באלגוריתם שלה על מנת להתאים אותה למצב הנוכחי בכביש. עם זאת, הכבישים בישראל משתנים מקצה אל הקצה וזה לא תלוי רק בוויז, אלא גם בתשתיות שיש לארץ להעניק לנהגים. אם נסתכל על מדינות אחרות נוכל לראות דרכים בינעירוניות עם 7 נתיבים בעוד המקסימום בארץ הוא 4. אז האם וויז היא באמת האשמה? או שזה פשוט נוח להפיל את האשמה עליה?

גוגל מפס

כדי להקל על העומסים גוגל מוסיפה פיצ’רים חדשים לגוגל מפס במיוחד לקראת עונות החגים. המטרה היא להפוך את ההתניידות של הקהל הרחב לפחות עמוס. יש תוכנה חדשה אשר מוכנת “אזור עוסק”. המטרה היא לספק מידע לגבי השכונה הספציפית, עד כמה היא עמוסה. כמו כן, יש יעדים ספציפיים אשר האלגוריתם של גוגל שם עליהם דגש ובוחן את העומס בהם. המטרה היא להתמקד בעיקר בדרכים ליעדים פופולריים כמו קניונים, שדות תעופה ועוד אטרקציות נוספות. עוד דבר שגוגל מנסה לעשות הוא להעניק לנו מידע לגבי עומס שיש במקומות עצמם ללא קשר לכבישים. 

מכירים את זה שאתם נוסעים למסעדה, ואז אתם מגלים שזמן ההמתנה למסעדה עולה על שעה? נסעתם לחינם למקום עמוס. המטרה היא להעניק ללקוחות את המידע המקדים לגבי העומס אשר נמצא במסעדות ובחנויות השונות כדי להבטיח שתוכלו להיכנס ללא המתנה, או עם המתנה קצרה. במיוחד עכשיו בתקופה שאנחנו לא יודעים אם ניכנס לסגר או נמשיך בחיינו חשוב לדעת מהי כמות האנשים במקום מסוים, במיוחד במקומות בעלי הגבלה. תוכלו לראות את הפיצ’ר תחת השם של Area Busyness דרך Google Maps. האפליקציה כבר בשלה לאותת לנו לגבי העומסים בכבישים ובתחבורה הציבורית עצמה, כעת נותר להוסיף מיקומים שונים. יש לציין, האפליקציה עובדת ביעילות רבה בארה”ב ובמדינות אירופה, היא פחות מובנית בישראל. 

איך זה עובד מבחינת המסעדות? יש חשש גדול של מסעדות רבות שהאפליקציה תבריח לקוחות שלא מוכנים להפגש עם כמות גדולה של אנשים או אין לה כוח להמתין בחוץ. מצד שני, ללא האפליקציה סביר להניח שהם היו מגיעים ומחליטים להישאר. היתרון הוא שהתחרות גוברת בזכות הפיצ’ר הזה, ותיכנס לתחרות מסעדות שאתם פחות מכירים שנמצאות באזורים בהם אתם מגיעים לבקר. סביר להניח שייקח מעט זמן עד שמסעדות שונות בארץ יכנסו לאפליקציה, אבל ברגע שזה יקרה השינוי יהיה גדול.

לגבי הצפיפות בכבישים. לאחר משבר הקורונה אנחנו פחות משתמשים בתחבורה ציבורית ואולי זאת הבעיה. סביר להניח שדרך ההתמודדות עם הפקקים לא צריכה להיות עם וויז אלא בעזרת הרשויות. וויז רק יכולה להעניק לכם זמן משוער על להגעה ליעד. ברגע בו וויז תעניק לכם מסלול קצר יותר, קחו בחשבון שיש אתכם עוד עשרות ומאות רכבים שמקבלים את אותו המסלול.