דף הבית » מהו הדיל הסודי של סטיב ג'ובס?
עסקים

מהו הדיל הסודי של סטיב ג’ובס?

סטיב ג'ובס

עברו 10 שנים מאז מותו של סטיב ג’ובס ומייקל דל מספר זיכרונות מהעבר. לדוגמה, את המקרה ההוא שסטיב ג’ובס ניסה לשכנע אותו לתת רישיון לתוכנה להפעלת מחשבים מבוססי אינטל. סטיב ג’ובס נפטר ב-5 באוקטובר בשנת 2011. והאימפריה שהקים רק צומחת מיום ליום. המכשירים שנוצרו בחברה גרמו לה להיות אחת החברות המובילות בעולם, וגם היקרות ביותר עם יותר ממיליארד איש שמשתמשים יום יום במכשירים של אפל.

הסיפורים הטובים ביותר מתחילים על רגל שמאל

אם נשווה את המצב העכשווי של אפל לאיך שהיא הייתה נראית בשנת 1997 נהיה המומים. אם היה אדם אחר מאשר סטיב ג’ובס בשנת 1997 הוא בוודאי היה פורש בשיא. חודשיים לפני שאפל עמדה לפני פשיטת רגל, ג’ובס חיפש עזרה וקיבל 150 מיליון דולר. אתם שואלים ממי? סתם אדם פשוט, ביל גייטס. זהו סיפור מאוד מפורסם שכל מי שטיפה מתעניין בטכנולוגיה בוודאי הכיר. אבל יש עוד סיפור פחות מוכר לקהל הרחב, והוא בנוגע להסכם שניסה ג’ובס לחתום עם מייקל דל וחברת המחשבים שלו. אם זה היה קורה כנראה שהיינו נמצאים במקום אחר עכשיו.

דל היה צעיר מג’ובס בעשר שנים, כבר בגיל העשרה הוא התאהב במוצרים של אפל. ג’ובס רצה שחברת Dell המוכרת תיתן רישיון למערכת ההפעלה של Mac OS X ותשלח אותה במחשבים אשר מבוססים על מערכת ההפעלה של אינטל. התקשרות כמובן הציגה את השניים כיריבים, אך מייקל מספר אחרת, שהם היו אפילו חברים טובים. דל כיום בן 56, הוא מספר שללא הגישה של ג’ובס הוא לא היה מגיע לאן שהחברה נמצאת היום. לסטיב ג’ובס יש משפט מוכר שבקצרה אומר שהוא מוכן להעסיק את “המשוגעים” דווקא, את אלו שנדחו מהחברה, כי מי שמפסיק משוגע כדי להאמין שהוא יכול לשנות את העולם, הם אלו שישנו אותו. יכול להיות שסטיב ג’ובס קצת דיבר על עצמו ועל דברים שחווה? לעולם לא נדע.

האהבה של דל עם המוצרים של אפל הייתה מגיל צעיר. דל מספר שכבר בתור ילד בשנת 1979 ביקש מהוריו שיקנו לו אפל II. המחיר עמד אז על למעלה מ-1,300$. דל הצליח לשכנע את הוריו והמוצר באמת הוזמן. אתם יודעים מה הדבר הראשון שדל בחר לעשות כאשר הגיע המוצר? לפרק אותו לגורמים וללמוד איך המכשיר עובד. דל מספר שכבר מספר שנים לאחר מכן ג’ובס הפך מאיידול גם ליזם עסקי. לטענת דל, ג’ובס היה יודע לשכנע היטב איך למכור את המוצרים שלו, יותר במציאות מאשר בדפוס. הלהט של ג’ובס הוא מה שגרם לו להקים את החברה, האמונה שלו במה שיש לו בידיים כנגד כל הסיכויים. 

הנפילה הגדולה

בשנת 1993 ג’ובס הודח מאפל לאחר נפילה עם דירקטוריון החברה בשנת 1985. כן, הוא הודח מהחברה שאותה הקים. אך ג’ובס לא נח לרגע והקים חברה בשם Next עם מערכת הפעלה משלה. ג’ובס גם אז ניסה לשכנע את דל מספר פעמים להשתמש במערכת אותה יצר עבור מחשבי דל. לטענת ג’ובס, מערכת ההפעלה אשר יצר עבדה בצורה יעילה יותר מאשר מיקרוסופט. החברה של דל עבדה מעט עם Next עד אמצע שנות ה-90. 

בשנת 1997 אחרי שאפל חוותה קשיים רבים ג’ובס הצטרף בשנית לחברה. את חברת Next הוא מכר בשווי של 429 מיליון דולר. באותה שנה סטיב ג’ובס הגיש הצעה עסקית נוספת לדל. מה שעשה ג’ובס הוא להעביר את תוכנת ה-Mac והפעיל אותה על שבבי x86 של חברת Intel שאז הפעילו את מחשבי Dell. ההצעה של ג’ובס היתה רישיון ל-Mac OS לדל. במילים פשוטות, שולחן עבודה של Dell עם מערכת של אפל. בעצם שני הצדדים הסכימו שזו הצעה טובה לשני הצדדים, אבל ההסכמה הייתה חלוקה כאשר דל הציעה לג’ובס שהוא ישלם דמי רישוי על כל מחשב שנמכר עם מערכת הפעלה של Mac. 

הכל בדיעבד

אז מה היה קורה אם דל היה מסכים? אולי פחות ממה שיש עכשיו. כל סירוב שעבר דרך סטיב ג’ובס גרם לו להמציא את עצמו מחדש. הדחייה של דל גרמה לסטיב ג’ובס להמשיך עם מערכת ההפעלה של Mac OS בהשראת התוכנה של Next. לאחר כמה שנים ג’ובס חשף את נגן המוסיקה – iPod שהתחיל לשנות את העולם לאט לאט. האייפון הראשון הושק בשנת 2007 ולא צלח להצלחה רבה, אך הדגמים האחרים… אין מה לדבר. 

נכון, היריבות בין דל לאפל הייתה מאז ומתמיד, היו זמנים קשים וזמנים קשים פחות. לדוגמה, כאשר מארק התראיין ונשאלה השאלה מה היה עושה אם היה מנכ”ל אפל הוא ענה שהיה מוכר את כל החברה ומחזיר את הכסף לבעלי המניות. תשובה זו כמובן הייתה צינית, אך היא פגעה ביחסים שלה אשר התדרדרו מאז. למרות כל זה, הידידות של השניים תמיד הייתה קיימת. דל מאז ומתמיד העריץ את עבודותיו של ג’ובס ולעולם לא חדל מכך.

לסיכום

אז יכול להיות שהעולם היה נראה אחרת כעת אם הדיל היה נסגר בין השניים בשנות ה-90. אבל כנראה שמקרים כאלה קורים ויקרו כל הזמן. אין ספק שסטיב ג’ובס ידע לעשות לימונדה מכל לימון שהיה לו ביד, גם רקוב, והטעם נהדר. סטיב ג’ובס השאיר אחריו מורשת שאם היה יודע שזה מה שיקרה אנו לא יודעים איך הוא היה פועל. תמיד אנחנו סקרנים לדעת מה היה קורה אם הוא עדיין היה בראש חברת אפל, האם המוצרים היו שווי ערך למה שהם היום?