טסלה תמיד בכותרות בזמן האחרון, רוב הפעמים בשל דברים חיוביים. הפעם, החברה מצאה את עצמה בכותרת לא נעימה בכלל בה הואשמה בגין חובות לבנקים בסדר גודל של מאות מיליוני דולרים. נדמה כי זה לא משהו אשר מפריע למנכ”ל החברה, איילון מאסק. החברה יודעת איך להתנהל באופן נכון, ובכל פעם איילון מאסק יודע להפתיע את הלקוחות שלו. בזמן האחרון יש הרבה סביב איילון מאסק בנוגע למיסוי, שהוא למעשה לא מפריש את סך המיסים אותו הוא חייב להפריש. מה שאיילון מאסק עושה לטענת רבים הוא הפרשה של מניות שיש לו בחברה ובכך הוא משלם פחות ממה שהוא היה אמור לשלם. אבל לא בגלל זה יצא נגעו ג’יי.פי מורגן.
מה קרה שם בדיוק?
ג’יי.פי מורגן תובע את טסלה בטענה שהיא עומדת על חוב של למעלה מ-160 מיליון דולר עוד לפי צו הסכם שהיה בשנת 2014. הסיבה לכך היא אי התאמות אשר בוצעו בין החברות לבין מנכ”ל טסלה בהווה. התביעה הוגשה בתחילת חודש נובמבר במחוז הדרומי של ניו יורק. טסלה נותרה אדישה מול התביעות החוזרות, למרות שזאת הייתה תביעה מאוד רצינית והיא הגיעה לכותרות ראשיות. הבעיה לפי ג’יי.פי מורגן הייתה כי החברה לא עמדה בכתבי אופציה למניות שהוגדרו בשנת 2014. על פי ההגדרות היו לחברות מחיר מימוש של 560 אלף דולר. עם זאת, כתבי האופציה פקעו והמחיר של טסלה בשוק ההון היה מאוד נמוך. אם המחיר של המניה של טסלה היה גבוה ממחיר המימוש בעת הפגיעה, איילון מאסק היה אמור למסור מניות שוות ערך ולהפריש את כספו ממחיר המנייה העכשווי.
הבעיה שבעצם גרמה להכל היא התנודתיות של מניית טסלה אשר הייתה בתקופתו בסביבות ה-400 דולר והיום עומדת על כ-1,100 דולר. מורגן ראה את התנודתיות שנוצרה במחיר המניה של טסלה והחליט לתקן את המחיר בכתב המימוש. טסלה הסכימה להגיע לפגישה אשר תוכננה ב-24 לאוגוסט כדי לשבת על הדברים, אך דחתה את הגעתה לפני התביעה.
טסלה נטשה אשר התוכניות הפרטיות שלה. טסלה יצאה נגד ג’יי פי מורגן בטנה שההתאמות של הבנק היו מהירות ותוך כדי ניצול של תנודתיות במנייה של טסלה. מצד שני, ג’יי.פי מורגן דחה את כל הטענות שהיו לעורכי הדין של חברת טסלה. מורגן ביצע התאמה נוספת כדי לחשב את הפיצול של מניות טסלה באוגוסט 2020, וגם לזה טסלה לא הגיבה לטענתו. הוא טוען שטסלה במשך שישה חודשים התעלמה מכל קריאה וכתב אשר נועד אליה.
ג’יי.פי מורגן טוען שעד היום טסלה חייבת למעלה מ-222,000 מניות וכי המניות האלו שוות למעלה מ-160 מיליון דולרים על סמך המחיר של המניה באותו העת. איילון מאסק לא נראה מרוגש מדי, הוא ממשיך בדעתו ופועל באותה השיטה. אפילו אפשר לראות שהוא מצייץ מדי פעם דברים שיכולים להשתמע לשתי פנים. אבל כולנו מכירים את איילון מאסק בצורה הזאת, ואת האמת, לא ציפינו לראות אותו מגיב אחרת.
למה איילון מאסק מוכר מניות בזמן האחרון?
בזמן האחרון נראה כי איילון מאסק מוכר עוד ועוד מניות של החברה אל שוק ההון. עד היום מכר איילון מאסק מניות של החברה בשווי של כ-680 מיליון דולר. זאת בהמשך להיקף מכירת מניות בסך של כ-5 מיליארד דולר. אי אפשר להגיד שאיילון מאסק עשה את זה באופן חשאי. למעשה, איילון מאסק שאל בטוויטר האם כדי לו למכור עשרה אחוז מסך המניות שלו, ואפילו הגיבו לו בחזרה שכדאי לו לעשות את זה. מאסק התחיל בחודש האחרון לפרוק עשרה אחוז מהמניות של טסלה. אז למה בעצם איילון מאסק עושה את כל זה? לפי מה שאומרים, סביר להניח שאיילון מאסק מוכר את המניות שלו מכיוון שהוא בקרוב יעמוד בפני חשבון מס פדרלי ענק שיעלה על 10 מיליארד דולר. ברגע בו הוא מוכר את המניות, הוא יצטרך לשלם מיסים רק עם שווי המניות החדשות כאילו הן ההכנסות היחידות שלו. שימו לב, איילון מאסק לא מקבל היום משכורת או מזומן כלשהו מטסלה, ככה שהוא למעשה לא חייב במס הכנסה.
אין לדעת איך איילון מאסק ייצא מזה שהוא חייב לבנקים 160 מיליון דולר לפי ג’יי.פי מורגן. עם זאת, נדמה שזה לא ממש מפריע לו להתקדם בחברה. איילון מאסק כבר צופה עתיד לחברה, וכאשר נשאל איך הוא מתכוון להרחיב את החברה ענה בחיוך. כאשר נשאל האם הוא מתכוון להכניס לרכבים שלו גם את האפשרות לאופנועים הוא ענה בשלילה. הסיבה לכך היא, איילון מאסק אומר שנסיעה על רכבים דו גלגליים הינה מסוכנת והוא לא מתכוון להשקיע בסיכון כזה. מצד שני, איילון מאסק משקיע בחלליות. אין דרך להגדיר את זה יותר טוב מאשר חידה, הבנאדם הזה הוא חידה. לכל מי שמשקיע בטסלה או חרד לה, סך החובות של החברה לא כל כך מדגדג את מנכ”ל החברה. מאידך, אנחנו גם בטוחים שהוא ימצא דרך למנוע את תשלום החובות האלו. חברת טסלה מצוידת בעורכי הדין המובילים בעולם, ואם אינה חייבת במיסים האלו ובחובות האלו, היא תמצא את הדרך הנכונה לאכוף את זה.
לסיכום, אמנם נכון להיום החברה עומדת ונמצאת בתביעה פתוחה מול הבנקים. כמו כן, עצם העובדה שאיילון מאסק מכר עשרה אחוז מהמניות שלו גם לא מצאה חן בעיניי הבנקים. עם זאת, איילון מאסק לא עבר על שום חוק, ואף עבד לפי החוק. כנראה שמדובר רק על כותרות, והכותרות האלו יפוגו בקרוב.