כולנו מכירים את ענקית אתרי המסחר אמזון. החברה נחשבת לחברה המצליחה ביותר בעולם בכל הנוגע למסחר מקוון. עם זאת, היום לאמזון הרבה קשיים בדרך, הרבה מפלות. היום החברה יציבה יותר מאי פעם. ניתן לראות את החברה משגשגת באופן בולט בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה בשל אירועי ה-Black Friday. עם זאת, מאחורי הקלעים, כמו כל חברה בולטת יש דברים שהם קצת פחות נעימים לעין. החברה חשודה בכך שהיא עשתה דברים שאין היא אמורה לעשות בתקופת הקורונה… והיא צפויה לעמוד לדין אם באמת הנתונים יאומתו.
מה קרה בתקופת הקורונה?
ממשלת קליפורניה טוענת כי חברת אמזון הסתירה מקרים של קורונה אצל עובדי החברה בתקופת הנגיף. זאת כדי לא להחסיר בכוח אדם ולא לפגוע במוצרים של החברה שיהיו חשש מנגועים כנראה. אמזון אמורה לשלם חצי מיליון דולר כדי ליישב את הטענה הזאת. זה למעשה ההסדר הקיים כרגע עם ממשלת קליפורניה, בכדי לפתור את הטענות שאמזון הסתירה מהסוכנות ומהממשל מקרי Covid 19 על החברה יהיה לשלם פיצויים אשר ישומשו לשיפור האכיפה של חוקי הגנת הצרכן. אפשר לראות שהכותרות יצאו מכלל שליטה, הרבה אנשים הטיחו באמזון אשמות רבות. אבל עם זאת, הכל נדמה שהסתדר די מהר מול הרשויות.
אמזון חייבת לעבוד תחת הפיקוח של משרד הבריאות במדינה, ולכן שילמה את הסכום שציינו. מנגד, אמזון אומרת שהיא עובדת קשה כדי לשמור על הבטיחות של העובדים במהלך המגיפה. לאחר מחקרים רבים, לא נמצאו באמת בעיות מהותיות נגד החברה לגבי אמצעי הבטיחות בהן היא משתמשת. עם זאת, יש הסדר חדש של חברת אמזון מול הרשויות. לפי ההסדר החדש, החברה חייבת להודיע לעובדים שלה ולסוכנות הבריאות על כל מקרה חדש של קורונה בתוך 48 שעות.
במה שונה אמזון מחברות אחרות?
מדובר על חברה מאוד חזקה, אבל חברה שגם עצם היותה כל כך חזקה זה לא משפיע על ההתנהלות שלה בשטח. החברה יודעת לקבל ביקורת, וגם לתת מענה ולהודות על הטעויות שלה, זה מה שמבדיל את החברה מחברות אחרות. ברגע בו החברה מתכחשת לטענות, היא עלולה לפגוע במוניטין שלה. במקרה שציינו, אמזון באמת עמדה על הטעויות שלה, אמרה כי אלו תרחישים שהיא לא הייתה מודעת אליהם ולקחה אל מלוא האשמה. אמזון הוציאה הצהרה מדויקת לגבי כל מקרי הקורונה שהיו בחברה שלה. זכרו, מדובר על חברה בינלאומית על עשרות ואפילו מאות אלפי עובדים בכל רחבי העולם. לכן, הקושי לאכוף את המקרים גם מסובכים. החברה הצהירה על 20,000 מקרים בהם היו עובדים חיוביים לנגיף או עם חשד.
האם לאמזון היו סיבוכים נוספים?
עלינו להגדיר היטב את מה שאנחנו קוראים לו סיבוכים. החברה חוותה לא מעט מפלות מאז שהיא התחילה לעלות לאוויר. המפלה הגדולה ביותר של החברה הייתה כאשר היא השיקה את ה- Fire טלפון. טלפון חכם אשר שייך לחברה. המכשיר לא ענה על ההגדרות אותו הצרכן חיפש, היו הרבה לקויות והחברה לא עמדה בעומס. החברה מכרה את המוצרים שלה במחיר מופחת של פחות מ-200 דולר בהתחלה. אך לאחר פחות משנתיים, לא היה ניתן למצוא את הטלפונים על המדפים ולא באתר החברה. זאת למעשה המפלה הגדולה ביותר של החברה והזכורה ביותר עד היום.
אמזון בבלאק פרידיי
אחת הסיבות שאמזון חייבת לשמור על מוניטין גבוה בקרב הלקוחות שלה ומול הרשויות היא מכיוון שיש לה כל כך הרבה מתחרות. חלק מהמתחרות בולטות כמו אי ביי ואלי אקספרס, ואילו חלק מהמתחרות פחות מוכרות לשוק הרחב. אמזון היא כרגע אתר המסחר הגבוה ביותר, ויש תחתיה לא מעט אנשים פרטיים אשר משתמשים בשירותים שלה. השירות הנפוץ ביותר של החברה מכונה FBA. מדובר על שירות בו לקוחות מכל העולם משקיעים את המוצרים שלהם באמזון, אמזון למעשה מאחסנת את המוצרים שלהם במחסנים שונים ברחבי העולם. ברגע בו יש הזמנה של המוצרים שלהם אשר מפורסמים באמזון, אמזון היא אחראית על שליחת המוצרים אל הלקוח. מדובר פה על שרשרת מאוד ריסקית. אם אמזון תקבל מוניטין רע, היא יכולה לאבד את כל הלקוחות שלה ברגע. כמו כן, אם מחסן של אמזון יהיה סגור מסיבה כלשהי בגלל נגיף הקורונה, על החברה יהיה לפצות את כל מי שמאחסן את המוצרים שלו שם. ברגע בו יש עכבה כלשהי, גם המשלוחים יכולים להתעכב וכך נוצרת שרשרת של טעויות, אשר בראשן אמזון עומדת.
כיום, לא נדמה כי יש מישהי שתוכל להחליף את אמזון, חברה בסדר גודל כזה. נראה כי אמזון יודעת להתמודד מול הרשויות. היא יודעת להגיד את המילים הנכונות ויודעת איך לנתב גם ממשלות לפי החליל שלה. בלאק פרידיי הוא תאריך חגיגי בשביל אמזון. כמעט כל המוצרים אשר יפורסמו באתר יהיו תחת מבצעים של היום החגיגי הזה. ברגע בו יש כל כך הרבה מבצעים חייב תשתית טובה אשר תבטיח שהמשלוחים יגיעו בזמן לכל לקוח.
לסיכום
אמזון מסתבכת פעם נוספת, אבל הפעם היא יוצאת מזה הרבה יותר בזול מאשר כל פעם אחרת בה היא נתקלה בצרה כזאת או אחרת מטעם הרשויות. עם זאת, המנטליות של אמזון היא זאת שמצילה אותה פעם אחר פעם מהמתחרות שלה. אמזון היא מבין החברות היחידות בעולם בסדר גודל כזה שיודעת להתמודד עם כל מכה שתבוא עליה ותוך כדי גם לשמור על המוניטין הטוב שלה. גם עכשיו, כאשר ממשלת קליפורניה יצאה כנגד החברה במדינה שלה, החברה ידעה לקחת את זה למקום טוב. שני הגורמים הגיעו למסקנה בה החברה תשלם חצי מיליון דולר כדי לשפר את הפיקוח באזור בתקופת הקורונה. חצי מיליון דולר הוא לא מה שיפריע לחברה להתנהל.