דף הבית » מהו רכב שטח קרוסאובר?
תוכן שיווקי

מהו רכב שטח קרוסאובר?

תמונה: רכבי צרי יח"צ

רכב שטח קרוסאובר הוא רכב ספורטיבי שמסוגל להתמודד עם כבישים מכל הסוגים, בין אם סלולים או שבילי חצץ או עפר.

הפופולריות של רכבי קרוסאובר גואה בשנים האחרונות, ולמרות זאת, קיים אי הבנה מסוים בנוגע למאפייני הרכב, הרבה בגלל בלבול עם מונחים דומים בענף הרכב.

במאמר זה, ננסה לעשות סדר ולהבין מהו בדיוק רכב קרוסאובר.

SUV קרוסאובר לעומת SUV רגיל

ההחלטה בין השניים תלויה באופן שבו אתם מתכננים להשתמש ברכב ובמה שאתם הכי מעריכים ברכב שטח חדש.

ברכבי SUV קרוסאובר, ארכיטקטורת השלד והמסגרת הבסיסית הם יחידה אחת, בדומה למכונית נוסעים רגילות. למעשה, עיצוב ה-Unibody קל יותר מהמבנה המחוספס והמורכב יותר של רכבי שטח מסורתיים. היתרונות כוללים יותר מרחב לנוסעים ומטען פנימי, חסכון גבוה יותר בדלק ונסיעה חלקה מאוד.

עם זאת, בהשוואה לרכב SUV מסורתי, קרוסאובר כמעט תמיד מספק פחות מרווח מהקרקע והזוויות שלו מגבילות יותר. יתר על כן, לרכבי שטח קרוסאובר אין תוספת של הילוכים נמוכים למערכת הנעה 4 גלגלים, לתנאי נהיגה קשים. כלומר, SUV קרוסאובר פחות מתאים למצבי נהיגה מאתגרים.

רכבי הקרוסאובר המודרניים הראשונים

בשנת 1995, טויוטה וסובארו הציגו דגמים ששינו את נוף הרכב ואת העדפות הצרכנים לעשורים הבאים. עוד לפני כן, היה זה ה-AMC Eagle (בשנת 1980) שניסה לראשונה עיצוב SUV על פלטפורמה מוגבהת של רכב נוסעים, בשילוב עם AWD.

האיגל נעלם אחרי הדגם של 1988, אבל בתוך עשור, סובארו יישמה את אותו מתכון בדיוק על ה-Legacy סטיישן שלה כדי ליצור את האאוטבק הראשון. עד 1996, האמריקאים התאהבו בפורד אקספלורר, ורכבי SUV שימשו יותר ויותר כתחליף למכוניות משפחתיות. ה-Legacy Outback המקורי סיפק הרבה מאותה חבילה שלמה של פונקציונליות ויכולת.

בינתיים, טויוטה הציגה לראשונה את רכב הפנאי הראשון ב-1996. בזמנו הוא נתפס כמעט מוזר למראה והיה די קטן, אבל המחיר הנמוך וצריכת הדלק היעילה, בשילוב עם הנעת ה-AWD, הפכו אותו ללהיט.

כך נולדה מגמה. עד מהרה, הונדה החלה למכור את ה-CR-V, סובארו הציגה את  הפורסטר ופורד השיקה לראשונה את ה-Escape . השאר, כמו שאומרים, היסטוריה. כעת, רכבי SUV קרוסאובר הם הנמכרים ביותר.

טשטוש הקווים המסורתיים

למעשה, קל מאוד לחברות להציג דגמים מסוימים כקרוסאובר. כך למשל, קיה משווקת את הסול – דגם קטן למדי – כקרוסאובר, אבל מבחינה טכנית מדובר ב-MPV. הנעת 4 גלגלים ומרווח קרקע מוגבר (בהשוואה למכונית טיפוסית), אמורים להיות הדרישות המינימליות לסיווג רכבי SUV קרוסאובר.

בינתיים, סובארו פורסטר וילדרנס 2022 מציע מרווח קרקע עצום של יותר מ-23 ס”מ, צמיגי שטח סטנדרטיים וטכנולוגיית הנעה מתוחכמת, המאפשרת לרכב לטפס במעלות תלולים אפילו כשהוא עמוס. דגם זה דוחף את הגבול המפריד בין קרוסאוברים לרכבי שטח מסורתיים. הדבר היחיד שחסר הוא הילוכים בטווח נמוך.

דוגמה נוספת היא הג’יפ גרנד צ’ירוקי, אחד מרכבי השטח הפופולריים ביותר. כמו רכב SUV קרוסאובר, הג’יפ  משתמש במבנה חד-גופי. לעומת זאת, כמו רכב MPV, הוא מציע מערכת 4WD.

האם הגיע הזמן לשנות את התפיסה?

אולי הגיע הזמן להפסיק להבחין בין רכבי שטח קרוסאובר למסורתיים. מבט על פופולריות וביקוש לדגמים מהשנים האחרונות מלמד כי בעיני הצרכנים, ההגדרות הספציפיות לא ממש משנות.

אם זה לא מספיק, הופעתם של רכבים היברידיים וחשמליים מטשטשת את הקווים עוד יותר. ג’נרל מוטורס משתמשת באותה פלטפורמת Ultium Drive ורכיבי הנעה חשמליים כדי ליצור את  הקרוסאובר Cadillac Lyriq  ואת ההאמר GMC EV, ובכל זאת – רק אחד מהדגמים האלה מתאים ליציאה לשטח.

בשורה התחתונה

במשך עשרות שנים, רכבי SUV קרוסאובר היו קלים לסיווג ורוב האנשים הבדילו ביניהם לבין רכבי MPV מסורתיים. הימים הללו מתקרבים לסיומם.

בין מערכות AWD מתקדמות המחקות את היכולות של מערכות 4WD מסורתיות, שיפורים ביכולת הגרירה של רכבי שטח בעלי מבנה חד-גופי, רכבים חשמליים  הבנויים על פלטפורמות שמטשטשות את הקווים, והכוח של השיווק להשפיע על תפיסות הצרכנים ודעות – כבר אין באמת הבדלים משמעותיים בין דגמים מודרניים למסורתיים יותר.

בפועל, ישנם רכבי שטח עם רמות שונות של יכולת ושימושיות, בדיוק כפי שיש מכוניות ספורט עם רמות שונות מאוד של כוח וביצועים.