דף הבית » חיים בדיגיטל: כל מה שרציתם לדעת על העולם החדש במטאוורס
תוכן שיווקי

חיים בדיגיטל: כל מה שרציתם לדעת על העולם החדש במטאוורס

קרדיט תמונה: Shutterstock

כולם מדברים על מטאוורס – הדור הבא של האינטרנט, מה אתם יודעים עליו?

אור גרין

הסופר ניל סטיבנסון קבע מונח חדש בספר המדע הבדיוני “סנוקראש” אשר כתב בשנת 1992: “מטאוורס”. מטאוורס הוא צירוף של שתי מילים: מטא – מעבר וורס – קיצור של יוניברס, כלומר עולם. ה”עולם שמעבר” תיאר עולם עתידני בו האנשים בורחים אל עולמות וירטואליים שבהם הם מנהלים את מרבית חייהם. בספר “שחקן מספר אחד” של ארנסט קליין מתואר עולם ווירטואלי נוסף בו, במותו, יוצר העולם מחביא ביצת הפתעה שמי שימצא אותה יזכה בעולם כולו. בינתיים, בעולם האמיתי, הסופר החביא כתובת לאתר שהחל סדרת משחקים כשהפרס המובטח הינו רכב דלוריאן DMC-12  הדומה לזה שהופיע בסרטי “בחזרה לעתיד”, וניתן לזוכה בסדרת המשחקים “קרייג קווין” בתוכנית הטלוויזיה X-Play.

עד כאן דיברנו על ספרים וסרטים, אבל המציאות הווירטואלית שמתוארת בספרים הללו – מתקרבת בצעדי ענק. מי שמצעיד את העולם למציאות חדשה זו הוא לא אחר מאשר מארק צוקרברג אשר לאחרונה אף שינה את שמה של פייסבוק למטא.

מה זה מטאוורס ובמה תלוי קיומה?

מטאוורס הוא עולם המורכב ממציאות ווירטואלית ורבודה, עולם המטשטש את הגבולות בין המציאות הפיסית והדמיון ומאפשר הטמעת חוויות ופעולות בדרך חדשה – דרך אשר כוללת חוויה ווירטואלית שלמה. כמות המידע הצפויה לעבור על גבי הרשת היא גדולה מאד,ועל מנת לאפשר את קיומו של עולם כזה, שחלקו כבר קיים, נזדקק לתשתית חזקה ולספק אינטרנט אשר ידע לספק את המהירות ורוחב הפס הנדרשים. כבר היום, ספק האינטרנט הביתי משחק תפקיד חשוב ביכולתנו לנצל את האינטרנט על מלוא יכולותיו, ובעתיד חשיבותו של הספק תגדל אף יותר.

בנוסף לספק אינטרנט נזדקק ככל הנראה גם לציוד נוסף: משקפי תלת ממד או קסדת מציאות מדומה, ייתכן שנזדקק גם לחיישני גוף ופנים – אך ייתכן והטכנולוגיה תפתיע אותנו ותייתר את הצורך באלו, שהיום חלקם עדיין נחוצים.

בואו נבין לרגע מה זה מטאוורס והפעם דרך דוגמאות. אם היום אנו רוצים לנהל שיחה עם אדם אחר, יש לנו כמה וכמה אפשרויות: הודעות טקסט על מגוון הפלטפורמות, שיחת טלפון, וידאו צ’ט או פגישה. כבר היום ישנם וידאו צ’ט המאפשרים לנו להוסיף רקע ווירטואלי, אבל מדובר על תוספת קטנה שאינה משמעותית במיוחד לשיחה. בואו נחשוב על פגישה דומה במטאוורס: שם נוכל לבחור את המקום האידיאלי – לדוגמה על שפת אגמון נסתר על רקע הרים מושלגים, עם מפל מים והרבה הרבה ירוק. השעה: בין ערביים. נוכל לבחור איך דמותנו תראה – אולי היא תהיה דומה לנו, אולי היא בכלל תהיה דג חלל. את היקום שבנינו נשתף עם האדם איתו אנחנו נפגשים. גם הוא יסתכל סביב ויראה את אותם הרים מושלגים, המפל ושלל הצמחייה השופעת. גם אותו אדם יבחר כיצד הוא ירצה להציג את עצמו. וכך, בעולם משלנו נוכל לדבר, בנינוחות ומבלי לצאת מהבית, בבועה האידיאלית שיצרנו.

מה החשיבות של מטאוורס ואיך זה מתבטא?

תקשורת, כלי רב עוצמה, אינה נסמכת על מילים בלבד. בתקשורת בין אישית, אנחנו שואבים המון מידע מרמזים ויזואליים: הבעות פנים, תנוחות גוף, מחוות, תנועות ואינטונציה. כל אלו הולכים לאיבוד כיום בתקשורת הנסמכת על הודעות מילוליות, והאימוג’ים מהווים תחליף דל עבורם. שיחות ווידאו מאפשרות תקשורת וויזואלית אבל בהן אנו מאבדים את האנונימיות היחסית שהאינטרנט מאפשר. המטאוורס מאפשר לנו להנות משני העולמות – לשתף את הבעות הפנים, האינטונציות והמחוות ועדיין להשתמש באווטרים המייצגים אותנו ולא בתמונה של ממש.

אבל תקשורת בין אישית היא רק חלק מהסיפור. כבר היום נעשה שימוש במציאות רבודה, מורכבת או ווירטואלית. קחו לדוגמה תעשייה שעוברת מהפך: משקפיים. פעם היה ברור כי על מנת לקנות זוג משקפיים היה צורך להגיע לחנות – איך אחרת נראה איך המשקפיים שבחרנו נראים על הפנים שלנו? היום המצב שונה ויש לא מעט חנויות ווירטואליות המציעות שירות חדש ולכאורה מורכב: צלמו את עצמכם, בחרו משקפיים ותראו את עצמכם במשקפיים שבחרתם, כולל היכולת לסובב את הראש ולבחון את ההתאמה מכמה זוויות.

הולוגרמות מאפשרות לקיים עולמות ווירטואליים אפילו ללא משקפי מציאות מדומה, וכיום ישנם המדברים על טכנולוגיות אשר גם יאפשרו לנו לבצע ניתוחים מרחוק ועוד – וכל זאת בזכות העולם החדש אשר מחכה לנו מעבר לפינה.

ווב 3 ו-NFT

NFT וווב 3.0 אלו הם שני מושגים המקושרים בקשר הדוק לעולם המטאוורס. NFT הם אסימונים שאינם ניתנים להחלפה. אסימון כזה משמש הוכחת בעלות על נכסים ווירטואליים – זה יכול להיות פיסת נדל”ן ווירטואלית, יצירות אמנות ברשת, פריטי אספנות או אפילו נעלי סניקרס ממותגות לאספנים. בשנים האחרונות קנייה ומכירה של פריטים ווירטואליים באמצעות NFT, אשר מוכיחים בעלות תופסת תאוצה ורבים מצליחים להרוויח מזה רווח נאה. צייר כבר אינו נדרש להציג את עבודותיו בגלריות או מוזיאונים ויכול למכור אותם ישירות ברשת, ואפילו לדאוג בתנאי האסימון שיצר עבור העבודה כי כל מכירה חוזרת תזכה אותו בנתח מסכום המכירה. לא מדובר כאן על כסף קטן. יצירת אמנות של האמן Beeple  “Everydays: The First 5000 Days” נמכרה תמורת 69 מיליון דולר, ואילו נייקי לאחרונה מכרה זוג סניקרס אספנים ווירטואלי תמורת 134,000 דולר.

כאשר יוצרים עולם, ניתן לשתף או למכור  אותו. אותה פיסת אגמון נסתר לדוגמה שנוצרה על ידי גולש אחד יכולה במהימנות ובביטחון להימכר לגולשים אחרים – וכאן נכנס הווב 3.0 – מציאות בה מי שאחראי ישירות על התכנים הם הגולשים עצמם, ללא מתווכחים.

העולם מתקדם לכיוון מטאוורס. אופני כושר חדשניים היום כבר מגיעים עם אוסף מסלולים המדמים תנאי שטח. צעד קטן נוסף וקסדת מציאות וירטואלית תהפוך את חווית הכושר בסלון לחוויה סוערת בטבע, כל יום במסלול אחר, וכזו שניתן לשתף עם חברים למסע – שגם הם נמצאים בבתיהם.