סוללות הרכב החשמלי הן פאר של יצירה טכנולוגית, אבל גם הן זקוקות לתשומת הלב שלנו כדי להאריך ימים. כך נעזור להן לעשות את זה
אם יש דבר אחד שאפשר לומר בוודאות לגבי שוק הרכב הישראלי, זה שרשימת הפרמטרים לפיה אנחנו בוחרים את הרכב הבא שלנו, מתחילה תמיד במילה “אמינות”. כדי לוודא שהמכונית הבאה שלנו לא תסיע אותנו בעיקר למוסך, רובינו מתייעצים עם מומחי רכב, נעזרים באדון גוגל, או פשוט זורמים עם הדעה הרווחת לגבי הדגם שבו התעניינו. אלא שבשנים האחרונות הצטרפה למשחק הזה אורחת חדשה בדמות המכונית החשמלית, וקצת שינתה את הכללים המוכרים. מה שהתחיל עם טפטוף קל של מספר יצרניות רכב מאירופה וארה”ב, התגבר לכדי מבול אמיתי עם הכניסה של הרכב החשמלי הסיני לשוק הישראלי. עכשיו אנחנו בעיקר רוצים לוודא שסוללת הרכב החשמלי שלנו תשמור על כוחה למשך שנים, ולא תתעייף או תיחלש מדי. אז החדשות הטובות הן שסוללות הרכב החשמלי מלכתחילה בנויות כך שרמת הניצול שלהן תיפגע באופן מינימלי לאורך השנים, אם בכלל. אבל החדשות הממש טובות הן שיש כמה צעדים שניתן לנקוט כדי להאריך את חיי הסוללה החשמלית, כמעט בלי מאמץ בכלל. במילים אחרות, קבלו 5 טיפים לשמירה על חיי הסוללה שלכם.
לא חם מדי, לא קר מדי
תראו, בפועל סוללות של רכבים חשמליים עוברות מבחנים קפדניים המבטיחים שיוכלו להמשיך ולתפקד גם בטמפרטורות קיצוניות. אלא שלאורך זמן הסוללה שלכם ממש תעריך את זה אם תשתדלו להשאיר את רכבכם בחניה עם טמפרטורה סבירה. במדינה כמו ישראל הדברים אמורים בעיקר לגבי השמש היוקדת בחודשי הקיץ, ולכן אם קיימת האפשרות לחנות את החשמלית שלכם בחניה מוצלת, הרי שזה בוודאי עדיף. לצורך העניין, כנראה שבמכונית החשמלית שלכם יש מערכת בקרת טמפרטורה מיוחדת שרלוונטית לסיטואציה שבה הרכב נטען, אבל מומלץ כאמור לעזור לה עם חניה מקורה, במידה ויש כזאת בנמצא.
יש גבול
ממש כמו שטנק הדלק במכוניות לא חשמליות יכול להכיל רק מקסימום של ליטרים ולא יותר מזה, גם סוללת הרכב החשמלי יכולה להיות טעונה במלואה, ולא יותר. למעשה, רוב יצרניות הרכב החשמלי מעדיפות שתטעינו את רכבכם רק עד לרמה של 80 או 90 אחוז סוללה, ולא בהכרח עד 100. כמו כן, הגעה ל-100% סוללה והשארת הרכב בטעינה, גם היא לא תשמח את סוללות הרכב שלכם לאורך זמן. בינינו, בעידן שבו רכבים חשמליים רבים ממילא מציגים טווח נסיעה של 350 קילומטר ויותר בין טעינה לטעינה, נדיר מאוד שתגיעו למצב שבו סוללה עם 80-90 אחוז לא תספיק לכם כדי לנסוע את כל המרחק שרציתם, עד שתפגשו שוב עמדת טעינה.
אל תחכו יותר מדי
מהצד השני של הסעיף הקודם, צריך לומר שגם ההגעה אל מתחת לקו של 20% סוללה היא לא דבר מומלץ לאורך זמן, היות וגם לכך עלולה להיות השפעה שלילית על חיי הסוללה. בכלל, הטלפון הסלולרי שלכם אולי זורם יותר בקלות עם מקרים של סוללה מרוקנת לחלוטין, אבל סוללות של רכבים חשמליים לא אוהבות שמגיעים איתן למצב של פריקה מלאה.
לא כל כך מהר!
אחד הפיתוחים הכי חשובים בתחום הזה של טעינת רכב חשמלי, היא האפשרות לחבר את הרכב לעמדת טעינה מהירה. כזאת שיודעת לטעון את סוללות המכונית שלכן עד לרמה של 80% תוך פרק זמן קצר של 20 דקות. אלא שיש לדעת שעמדות הטעינה המהירה האלה שלרוב ממוקמות בשטחים ציבוריים לשימוש של כל הנהגים, נמצאות שם על תקן Plan B או אם תרצו “עזרה ראשונה”. כלומר, למקרים בהם המכונית החשמלית שלכם כבר גמאה מאות קילומטרים מאז הטעינה האחרונה, ואתם חוששים שאין לכם מספיק סוללה כדי להמשיך בנסיעה עד לעמדת הטעינה הקבועה שלכם. אם אין לכם צורך מיידי בטעינה מהירה וקצרה, עדיף לאורך זמן להתבסס על עמדות טעינה רגילות. ככה זה, סוללות הרכב שלכם מעדיפות תגבור חזק פחות אבל ממושך יותר, מזריקות מרץ עוצמתיות ומהירות.
השתדלו לסגל לעצמכם תרבות נהיגה חסכונית
כן כן, אנחנו יודעים, קל מאוד להתפתות להמחיש לשאר הנהגים בכביש את היציאה מהמקום עם המכונית החשמלית שלכם, אבל יש לכך גם מחיר. לא יקר או משמעותי מדי אמנם, אבל מחיר. לנהיגה המלווה ביותר מדי בעיטות בגז או דריכות עצבניות על דוושת הבלמים יש השפעה על חיי הסוללה שלכם, ולכן עדיף לסגל לעצמכם אורח נהיגה בטוח , רגוע ומונוטוני יותר.
לסיכום, סוללות הרכב החשמלי שלכם יודעות לדאוג לעצמן טוב מאוד. הן משתמשות בטכנולוגיה ואינספור מבדקים ומבחנים בשטח כדי לספק לנו מוצר עמיד ואמין לאורך זמן. מצד שני, זה יהיה מאוד נחמד ואחראי מצידנו לעזור להן לשמור על איכות החיים שלהן. אחרי הכל, אנחנו אלה שנהנה מזה בכל נסיעה מחדש.
יוני אביב
קרדיט תמונה Shutterstock