הרבה מהפכות חוללה מכונית המיני האהובה מאז הושקה ב-1959, והפכה ממותג עממי אהוב לרכב יוקרתי; איך הצליחה לשמור על רלוונטיות ופופולריות כל כך הרבה שנים?
אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר
מיני היא אחת המכוניות הכי איקוניות בהיסטוריה של התחבורה, וסמל בריטי לחדשנות ויצירתיות. 5.3 מיליון יחידות נמכרו מ-1959 ועד לסגירת הייצור ב-2000, ונמכרו ב-68 דגמים שונים – מגרסאות ספורט ועד טנדרים ואפילו מיני מיני-ואן. כיום שייך מותג מיני ל-BMW הגרמנית, שחוללה שינויים עצומים במכונית הקטנה, ששיפרו את הבטיחות והביצועים לאין שיעור – ובקרוב יצטרף למשפחה גם דגם חשמלי משופר.
מדובר בהזדמנות נהדרת עבור נהגים שמחפשים מיני קופר יד שניה , שכן מחיר המשומשות צפוי לרדת בצורה מורגשת – ולאפשר ליותר אנשים לחבוק אחת. איך הפכה לכזה אייקון בארץ ובעולם?
מיני קופר: למה כל כך קטנה?
המיני פותחה בידי חברת BMC, שנולדה ב-1952 ממיזוג החברות אוסטין ומוריס. היא הוצגה ב-1959 בתור מכונית עירונית קטנה, בתפיסת עיצוב ראשונה מסוגה. קודם כל תא נוסעים ותא מטען, וסביבם שאר חלקי הרכב. כך התקבלה מכונית פונקציונלית ונוחה למדי, אבל קטנה בהרבה מכל רכב אחר על הכביש.
למעשה, תא הנוסעים וחלל המטען מהווים 80% משטחה. עבור היצרנית, היתה זו הזדמנות מסחרית נהדרת. מכונית שיותר זול לייצר, מצריכה פחות חומרים, פחות ידיים עובדות להשלמת יחידה, ואפשר מלכתחילה למכור יחסית בזול ולשמור על שולי רווח טובים.
העיצוב הזה משך הרבה סוגים של נהגים. למשל משפחות שרצו רכב שני, אנשים שגרים ונוסעים רק בעיר ורצו פתרון לבעיות החניה וצפיפות הרחובות, וכמובן צעירים שרצו מכונית זולה יחסית שתהיה גם זריזה ועם אופי. גם הקמפיין של המכונית היה יצירתי. BMC שלחה אלפיים מיני לכמעט מאה מדינות והשיקה את הרכב ממש בו זמנית ברחבי העולם. בבת אחת נוצר מותג רכב שפונה להרבה מאוד אנשים, והביקוש הרקיע שחקים.
מיני מדור לדור: מכונית קטנה, שינויים קטנים
הדור הראשון של המיני נמכר היטב, וב-1967 הושק דור שני, עם שינויים קוסמטיים קטנים. הדור השלישי כלל שיפורים גם לבלמים והרביעי – פנסים אחוריים שנדלקים אוטומטית כשנוסעים לאחור.
במשך שנים רבות שמרו מכוניות מיני לא רק על העיצוב והסגנון, אלא גם על ההנעה. רוב הדגמים הוצעו עם מנועי בנזין קטנים של 848 ו-997 סמ”ק, ותיבות הילוכים ידניות עם 4 הילוכים ואוטומטיות. בכך, נשמרה חוויית המיני דור אחר דור. אוטו קטן מאוד שכיף לנהוג בו, עם אחיזת כביש נהדרת ומחיר נגיש. רק ב-1990 הופיעו מנוע 1.2 ליטר והזרקת דלק אלקטרונית.
אך בעוד נוסחת המיני נשמרה היטב, המכונית עצמה זכתה לעשרות גרסאות, שיתאימו ליותר סוגים של משתמשים ברחבי העולם. השלדה הוארכה לתצורת סטיישן, קיבלה ארגז במקום המושב האחורי ונהייתה לפיק-אפ קטנטן, הוגבהה והפכה לוואן זעיר ועוד. אחד הדגמים הכי חריגים נקרא Moke, וזכה להצלחה גדולה באוסטרליה. הדלתות בו פורקו לחלוטין והוחלפו בברזנט, והמנוע הותאם לעבודה עם דלקים באיכות נמוכה – וכך נוצר דגם סופר-זול של המיני.
השינוי הגדול: מהפכה טכנולוגית
ב-1995 החל תכנון של מיני חדשה לגמרי – הפעם, לא בידיים בריטיות. במשך שנים נחלשה חברת BMC והפכה את מיני למותג מכוניות בפני עצמו. גם היא וגם מיני נבלעו בידי קבוצת רובר שבעצמה נרכשה ב-1994 בידי BMW הגרמנית. ייצור המכונית הקלאסית נפסק בשנת 2000, אחרי 5.3 מיליון מכירות. ב-2001 הופיעה המיני החדשה: גדולה יותר, חזקה בהרבה, ועם חבילה טכנולוגית מרשימה שמשפרת את הבטיחות והביצועים.
היא הפכה יותר ויותר ספורטיבית, ופנתה כך יותר לקהל צעיר שמחפש חוויה אנרגטית על הכביש. עם השנים הצטרפו לדגמי ההאצ’בק הרגילים הקלאבמן המאורכת, הקאנטרימן שהיא קרוסאובר קטן, ודגמי קבריולט. BMW הפכה את המכונית הקטנה לסופרמיני חזקה ואלגנטית, ששמרה על העיצוב המקסים. זהו סוד קסמה של המכונית. מבפנים מערכות בטיחות והנעה מתקדמות, חיישנים בכל פינה – אך מבחוץ, אותו סגנון מהסיקסטיז והסבנטיז.
המהפכה החשמלית: מה יקרה עכשיו?
השנה השיקה BMW מיני חשמלית, שמשכה נהגים בעלי אמצעים, שחיפשו דגם חשמלי בלי להתפשר על עיצוב וסטייל. המיני החשמלית קצת הפתיעה את הקהל. היא הושקה עם סוללה קטנה יחסית שמאפשרת טווח של 235 ק”מ בלבד ואינה תומכת בטעינה מהירה. היצרנית הרגישה את השטח, ובשנה הבאה תושק מיני עם הנעה חשמלית יותר מוצלחת. ועדיין, מיני היא אופי וגם בישראל יש נהגים רבים שמחליפים מיני רק במיני אחרת – כך שיש יותר מיני שהצטרפו לשוק המשומשות, ומוצעות למכירה באתרי רכב, שם אפשר למצוא בקלות מיני יד 2 במצב טוב ואפילו מיני קופר קבריולט לחובבי הז’אנר.
סיכום
המותג מיני עבר מהפכות גדולות וגם חולל כאלה, והצליח להישאר רלוונטי מאז 1959 בזכות נוסחה פשוטה ואפקטיבית שפונה להרבה סוגים של נהגים. גם כיום, תחת גג של חברת יוקרה גרמנית, ממשיכה המיני לשמור על הסגנון והאיכות שלה, ולהמשיך למשוך תשומת לב ועניין.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.