דף הבית » חשמל באוויר – כל החידושים בתחום המכוניות החשמליות
תוכן שיווקי

חשמל באוויר – כל החידושים בתחום המכוניות החשמליות

קרדיט תמונה Shutterstock

יותר ויותר רכבים חשמליים מופיעים על הכבישים ומשנים את חוקי המשחק – מה החידושים האחרונים בתחום?

גל זמיר

היום עדיין יש אנשים שזוכרים איך העולם נראה כשבכל בית היה טלפון, כזה עם חוגה שמחובר בחוט אל הקיר. כשאחד תפס את הקו – האחרים נאלצו לחכות. אם מישהו התקשר ואף אחד לא היה בבית, לא נשאר תיעוד כלשהי לשיחה שלא נענתה. אם יצאתם מהבית – אז לא הייתם זמינים, חד וחלק. ואז הגיע הטלפון הסלולרי וכללי המשחק התחילו להשתנות. קצת אחרי שהטלפון הפך ממשפחתי ונייח לאישי ונייד, הוא גם הפך לחכם והיום העולם שונה לחלוטין, גם כי הטלפונים שונים לחלוטין. היום חצי מהסידורים נעשים דרך הטלפון – תורים, תשלומים, משחקים, סרטים – הכול נעשה ישירות שם.

מהפך דומה חל כיום בתחום הרכבים. לפני עשור השאלות הרלוונטיות לפני רכישת רכב היו – עד כמה המנוע חזק? איך הרכב מעוצב? היום, השאלות האלו השתנו. היום שאלות רלוונטיות הן: עד כמה חווית הנהיגה משתפרת בזכות הרכב? מה הרכב יכול לעשות בעצמו? וגם – עד כמה הוא אקולוגי? הדור הבא של הרכבים החשמליים אוטוטו כבר כאן, ואנחנו כאן לסכם את החידושים האחרונים.

רכבים אוטונומיים

רכבים חשמליים הם חוד החנית של תכונות אוטונומיות ובטיחות בנהיגה. כבר כיום ישנן מערכות בטיחות אקטיביות המאפשרות לשמור על מרכז הנתיב, לבלום בלימת חירום כאשר הרכב מזהה סכנה. ככל שהרכבים הופכים את הנהיגה ליותר ויותר אוטונומית, כך קרב היום שבו לא יהיה צורך בנהג כלל.

למעשה, יש כבר תכנון עכשווי לרכב שכלל לא יכיל הגה. הנוסע אומר לרכב לאן הוא רוצה להגיע, והרכב עושה את השאר. חישבו על האפשרויות: מגיעים לנקודת היעד, בדיוק כמו במונית, ושולחים את הרכב לחנות את עצמו, ללא צורך בנהג מאחורי ההגה ושעות חיפוש חנייה. ומה קורה כשרוצים לחזור הבית? כבר לא חייבים להשתרך עד למקום חניית הרכב, אלא פותחים את הסמארטפון ואומרים לרכב שהגיע, הזמן ויחזור בבקשה מהחנייה אלינו, לבד.

כמובן שככל שהרכבים חשמליים הולכים ונעשים מתוחכמים יותר ויותר, כך עולה גם תג המחיר המלווה אותם. אופציה מצוינת להתחדש ברכב כזה, וגם לחסוך קצת במחיר, היא לרכוש אותו בעסקת טרייד אין המאפשרת להוריד ממחירו של רכב חדש. עם הזמן, ההפרש גם יתקזז מול עלות התחזוקה הזולה יותר של רכב כזה. בין היתר, בשל היעדר הצורך לתדלק.

רכב חשמלי – מרכז מדיה חכם

כיום, יותר ויותר מחיינו מתנהל מעל מסכים – ועובדה זו לא פסחה על נושא הרכבים. מסך המגע הגדול המאפיין את כל הרכבים מאפיין במיוחד רכבים חשמליים, אבל זה לא מסתיים שם. ישנם רכבים שתוכלו במגע לשנות את האוריינטציה של המסך שלהם – אופקי או אנכי, וכיום יותר ויותר חברות מתכננות רכבים עם אפשרויות מדיה מורכבות יותר מאי פעם.

חברת אנבידיה, לדוגמה, מתכננת להוסיף לאפשרויות הבידוק בזמן הנסיעה גם משחקים מקוונים, בדומה למשחקים אותם ניתן לשחק על לפטופים. סוני, בשיתוף עם יונדאי, מתכננת בעתיד רכב עשיר במיוחד בתכני מדיה מבית היוצר של סוני – וכמובן מספר מסכים תואם, שניים ליושבים מאחור ושניים לנוסעים מקדימה! כי כפי שכתבנו קודם, ככל שהרכבים הופכים יותר ויותר אוטונומיים, כך הנהג חופשי לעשות דברים אחרים, כמו לראות סרטים או לשחק – וכמובן להפעיל את כל האפשרויות האלו באמצעות פקודות קוליות.

אבל לא רק המסכים הרשמיים משתפרים, גדלים ומתרבים, אלא גם החלונות והמראות הופכים להיות חכמים ומתוחכמים. שמשה קדמית עם אפשרויות מציאות רבודה – למה לנווט באמצעות מפה על מסך קטן אם אפשר לראות לאן לפנות באמצעות חיצים שמצביעים על הכביש ממש על גבי השמשה הקדמית? למה להפנות מבט לאחור אם אפשר לראות במראות הצד לא באמת השתקפות אלא תצלום HD של מה שקורה מאחור, בצדדים ובשטחים המתים?

חשמל באוויר ובכביש

אחד החששות של אנשים שעדיין נוסעים ברכבי בנזין הוא כל נושא הטעינה. האם אוכל לטעון את הרכב בבית? האם יש מספיק עמדות טעינה ציבוריות? האם טווח הנסיעה מספיק לטעינה בודדת? לכל השאלות הללו היום יש תשובות, ומעניינות יותר מאי פעם.

כיום, ישנם כבר יוזמות המתחילות להפעיל טעינה אלחוטית למוניות – בדיוק כמו טעינה אלחוטית לטלפונים סלולריים. טעינה סופר מהירה מאפשרת הוספת לא מעט קילומטרים בדקות בודדות, ובשוודיה כבר יש מקטע כביש המאפשר את הטענת הרכב תוך כדי נסיעה על ידי אספקת חשמל במסילות ייעודיות לכך.

שיטה נוספת לטעון רכב חשמלי היא באמצעות פאנלים סולאריים, הבעיה היא שאלו מספקים חשמל בעיקר בשעות היום ואילו רכבים חשמליים נטענים בעיקר בשעות הלילה. שני פתרונות מתקדמים לבעיה זו הם רכישת סוללה-צוברת אנרגיה שנטענת מהפאנלים הסולאריים ובשעת צורך טוענת את הרכבים החשמליים, ללא קשר לשעות היום.

הרכב החשמלי כחלק מהגריד

רשת החשמל מספקת חשמל לבתים, אבל לפעמים יש הפסקות חשמל. רכב חשמלי טעון יכול לעבוד כיום כגנרטור לעת מצוא ולספק לבית ממוצע את כל צרכי החשמל שלו למשך כיומיים. פתרון זה גם עושה שימוש בסוללות רכבים חשמליים שסיימו את דרכן ברכבים אך עדיין מסוגלות להכיל ולאגור לא מעט חשמל ממקורות סולאריים – להמחשה, חוות סוללות משומשות בקליפורניה מזינות את הגריד כבר היום.

לסיכום,החידושים סביב עולם הרכב החשמלי והפיכו לרכב חכם ואף בטוח יותר סוללים כבר היום את הדרך לעתיד תחבורתי נח, בטוח ונעים יותר. יש בהחלט למה לצפות.