דף הבית » "היפות והטכנולוגיות": סקירת המכוניות עם המערכות המתקדמות
תוכן שיווקי

“היפות והטכנולוגיות”: סקירת המכוניות עם המערכות המתקדמות

קרדיט תמונה: shutterstock

לפני שאתם שוברים חיסכון או מחפשים מימון לרכב יד שנייה, כדאי שתכירו את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר ואת החברות הכי חדשניות – שמניעות את הטרנדים הבאים בתחום התחבורה החכמה

אורן הדר

כל המכוניות של ימינו – מדגמי טויוטה הנפוצים ביותר ועד למכוניות אקזוטיות ונדירות – הן מחשבים על גלגלים, מלאי חיישנים ומערכות חכמות שמתאמצות לשמור על חיי הנהג ולספק לו חוויית נסיעה מהנה וחסכונית. החידושים לא הופיעו יש מאין, ובמאמר זה נכיר כמה יצרניות פורצות דרך, ואת המערכות שהופכות אותן למובילות בשוק. 

חשוב להכיר את הפיתוחים הללו, שכן משנה לשנה נראה יותר מהם, בדרך לגביע הקדוש של התחבורה – מכונית אוטונומית לחלוטין. אבני הדרך שלפנינו מראות עד כמה אנו קרובים להשלמת הפיתוח, שייצור עולם בטוח ונוח יותר לנהגים, נוסעים והולכי רגל בכל מקום. 

החיישנים של 2022: מה עושה כל מערכת? 

לצד מערכות בקרת ההחלקה והבלימה, היציבות והניהוג, בשנים האחרונות מקבלות מכוניות גם רכיבי בטיחות חכמים ועתירי יכולות, שמצליחים לצמצם תאונות ולהציל חיי אדם. אלו הפיתוחים הבולטים בתחום: 

בקרת התנגשות קדמית (FCW). זו מערכת שמחפשת מכשולים באמצעות מצלמות, מכ”מ או לייזר, ומזהה אם מדובר במכונית, רוכב אופניים או הולך רגל ומזהירה את הנהג במקרים בהם הוא מתקדם אליהם מהר מדי. במקרה חירום, תוכל המכונית לבלום בעצמה. 

אזהרת סטיה מהנתיב. מצלמה שמסתכלת על הכביש ומזהה מתי הנהג מתחיל להתרחק מהנתיב, בין אם בשל חוסר תשומת לב ובין אם בגלל עייפות. עם זיהוי סטיה שכזו, תקבל אזהרה והרכב אף יוכל לתקן מסלול בעצמו. 

זיהוי שטחים מתים. אלו חיישנים שמחפשים תנועה מחוץ לטווח הראיה של הנהג, ומסמנים על התקרבות כלי רכב – מה שמסייע בעת עקיפה ותמרון.

שיוט אדפטיבי (CCA). מערכת שנשענת על מכ”מ או לייזר ומצלמות קטנות ומבקרת את השיוט האוטומטי. ביכולתה לנסוע בכבישים מהירים תוך שמירת מרחק מהמכונית שלפנינו, בהתאם למהירותה. 

אחרי שהכרנו קצת מערכות, הבה נסקור כמה מהחברות החדשניות ביותר, שמקדמות את מהפכות בטיחות הנסיעה העולמיות. 

טויוטה: מהפכה בכל שנה

מאז הוקמה ב-1937, מוכרת טויוטה דגמים בכל קטגוריה ובכל מדינה, וכיום היא היצרנית הגדולה בעולם. קל לחשוב שסוד הצלחתה הוא אמינות: לפי הערכות בארה”ב, יותר מ-80% מהמכוניות שבנתה טויוטה בעשרים השנים האחרונות עדיין נוסעות – כך שלא פלא שקטלוג טויטה* מככב בעסקאות רכבי יד שניה למכירה. אך לחברה יתרון של חדשנות מפתיעה, והיא חתומה על רשימה מסחררת של חידושים והמצאות שדחפו קדימה את תעשיית הרכב כולה: למשל באוקטובר 1980 היתה הראשונה להוסיף לרכב אזהרות קוליות לשיפור תגובות הנהג, וביולי 1981 התקינה את מערכת הניווט המובנית הראשונה במכונית.

לפעמים דווקא פיתוחים פשוטים הם ששיפרו בטיחות: ב-1982 התקינה טויוטה מראה מט, שמצמצמת סינוורים מאחור. ב-1983 זכתה החברה בפרס ההנדסה היפני בזכות מחשב רכב יעיל במיוחד שעובד על צ’יפ בודד, בשנה לאחר מכן צוינה לשבח על התקנת גלאי עשן פנימיים במערכות המכונית, ובעוד חברות אחרות השיקו רכבים בעלי מערכות בקרת ניהוג אקטיבית – זו של טויוטה היתה הראשונה לכלול חיישני זיהוי סחרור. 

החל מ-1997 הציפה טויטה את השוק בחידושים בתחום הרכב החשמלי: למשל, היתה הראשונה להשתמש בטרנזיסטור IGBT כדי להפוך את הפריוס ליעילה והפופולרית ביותר מסוגה, ובהמשך פיתחה מערכת בלימה מיוחדת לרכב חשמלי, שהפכה לסטנדרט. 

אך שני התחומים הכי בולטים של הענקית היפנית הם הבטיחות האקטיבית והבינה המלאכותית. למשל, ב-2009 המציאה את מערך החיישנים המשולב הראשון שיודע לזהות סכנת התנגשות גם מלפנים וגם מהצד. כשהיא מאתרת סכנה, תבצע בלימה או חמיקה ותצמצם את הסיכוי לפגיעה. טויוטה היתה הראשונה להשיק מערכת ניווט שיודעת לזהות מיקומי תמרורים ומגבלות נסיעה לפי המפה, ולהנחות את הנהג בהתאם. והפיתוח הכי אישי של החברה הופיע ב-2008: מערכת שבוחנת את מצב העיניים של הנהג ומזהירה מפני עייפות או ירידה בריכוז; אין לדעת כמה חיים ניצלו בזכות הפיתוח הקטן והחכם הזה. 

טויוטה מקפידה לאתגר את מערכות הנהיגה האוטונומית שהיא מפתחת, ומעמידה את התוכנה במבחנים שלוקחים אותו לקצה גבול היכולת. למשל, ב-2021 הוציאה החברה מכונית סופרה למסלול מירוצים רצוף מכשולים – וההתחמקות מהם נעשתה בדריפט, כלומר החלקה מבוקרת במהירות גבוהה. המכונית נסעה לבדה וחמקה מכל מכשול, והניסוי לימד את החברה רבות על מקרי חירום – למשל, ילדים שמתפרצים לכביש. 

מיצובישי: עוצמה חשמלית 

המותג היפני הוותיק, שבעברו בנה גם ספינות וגם את מטוסי הקרב הקטלניים ביותר של יפן הקיסרית, הפך לאחד החדשניים ביותר בתחום התחבורה. הפיתוח הגדול הראשון של מיצובישי הופיע ב-1976: מנוע הגל השקט, מערכת הנעה בעלת פחות רעידות ורעש, וצריכת דלק נמוכה יותר. לא מפתיע שגם פורשה האירופית מיהרה לאמץ את החידוש, ואיתה יצרניות נוספות ששמות דגש על טכנולוגיה. 

ב-1987 השיקה מיצובישי את מערכת בקרת המתלים האלקטרונית הראשונה, ב-1990 – את חלוצת מערכת בקרת המשיכה, וב-1995 הפכה לסטנדרט את הזרקת הדלק הישירה – שאיפשרה להעצים את ביצועי המנוע ולהפחית זיהום אוויר. 

אחד התחומים החזקים ביותר של מיצובישי הוא נסיעה חשמלית – אותו היא מפתחת עוד משנות השבעים: היתה זו היצרנית הראשונה בשוק שהצליחה למכור דגם חשמלי ביותר מ-10,000 יחידות. מיצובישי מפתחת מכוניות חשמליות עתירות ביצועים, ומכניסה מכוניות ניסיוניות שכאלה למירוצים ואתגרי העפלה להרים בארצות הברית. 

סיכום 

המערכות הללו הופכות לסטנדרט במהירות כך שגם מי שהעדיף רכישת רכב יד שניה יוכל ליהנות מחבילת חיישנים נרחבת. אל תשכחו לבדוק את תקינותם, כדי להבטיח שתקבלו תמורה מלאה לכספכם. 

*הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.

מספר רישיון 54414.