דף הבית » אולטרה-בטוחה : הסוללה המתקדמת של BYD כובשת גם את המתחרים
תוכן שיווקי

אולטרה-בטוחה : הסוללה המתקדמת של BYD כובשת גם את המתחרים

קרדיט: Shutterstock

חברת BYD היא כבר מזמן שם נרדף לעליונות טכנולוגית בכל הקשור לשוק הרכב החשמלי. הסוללה המהפכנית שלה – ה-Blade Battery – מבהירה בדיוק למה

יוני אביב

אפשר לדעת שהעולם כבר התרגל לגמרי לקונספט של מכונית חשמלית כשהדיון סביב המכוניות האלה הוא  כבר לא “האם כדאי לשקול מכונית חשמלית במקום המכונית הרגילה שלנו?”, אלא  “איזה מכונית חשמלית תהיה המכונית הבאה שלנו?”. כן, המהפכה הזאת בהחלט נמצאת בעיצומה, כשעשרות דגמים חדשים צפויים לשטוף את ישראל בתקופה הקרובה, חלקן של יצרניות ותיקות בעולם הרכב, וחלקן של יצרניות חדשות ומסקרנות במיוחד. יצרנית אחת כזאת היא BYD הסינית. בקרוב יגיעו לארץ הדגמים של חברת הענק הזאת שפועלת בתחום כבר מאז 1995, אבל מסתבר שבעולם כבר נהנים מהטכנולוגיה המתקדמת שמניעה את דגמי החברה: סוללות Blade Battery.

למעשה, ממש לאחרונה פורסם כי חברת טסלה תרכיב את הסוללות של BYD בדגמי Y שלה שצפויים להיות מיוצרים באירופה ולהגיע גם לישראל. הדבר מהווה ללא ספק הבעת אמון עצומה של החברה האמריקאית בסוללת ה- Blade Battery. BYD נחשבת לאחת החברות הגדולות והמבוססות בעולם בכל מה שקשור לייצור רכבים “נקיים”. כלומר, כאלו שמונעים בעזרת חשמל בלבד, כמו גם רכבי Plug in – כלומר, כאלה המציעים מנוע בנזין רגיל + מנוע חשמלי נטען ביחד, באותה המכונית.

חשוב להבהיר שביחד עם הטכנולוגיה שדוהרת קדימה וסוחפת אחריה גם את שוק הרכב, נדמה שהחברות הפועלות בתחום הרכבים החשמליים נאלצות להתמודד עם לא מעט אתגרים חדשים. בתור התחלה, הביקוש כיום כבר עולה בהרבה על ההיצע. כלומר, ברוב מדינות העולם המציאות של רכבים חשמליים לגמרי על הכביש קיימת רק שנתיים שלוש, אבל הכמות שלהם גדלה בצורה מטורפת ורציפה, שלא לדבר על כמות ההזמנות. בנוסף, די ברור שלא מדובר במגמה שתירגע בקרוב, בטח כשיותר ויותר נהגים מסביב לגלובוס מגלים את היתרונות הגלומים בטכנולוגיה החדשה, ושמחים לנתק את התלות שלהם בתחנות הדלק של העולם.

כיאה לתחום שמתפתח ומשתכלל במהירות, יצרניות הרכב המובילות בעולם ביחד עם יצרניות הסוללות לרכב, שוברות את הראש תמידית כיצד להמשיך ולשפר את המוצר הקיים. המטרות הגדולות ביותר בתחום הזה הן פיתוח של סוללות שמסוגלות לייצר עוד ועוד כוח , שמשמעותו טווח נסיעה גדול יותר בין טעינה לטעינה. בנוסף, מתקיימים מחקרים סביב השעון המנסים לקצר את משך הטעינה של הרכבים החשמליים (הן בטעינה רגילה והן בטעינה מהירה). אה, ואם כל זה לא מספיק, אז כמובן שכל השדרוגים האלה צריכים להתקיים במקביל לסוללות שמנסות להיות קלות וקטנות יותר מתמיד.

מי שבכל מקרה נמצאת בחוד החנית הטכנולוגית של תחום הסוללות לרכב, היא כאמור חברת BYD, עם הפיתוח שלה, ה-Blade Battery. מדובר בסוללת ליתיום-יון-פוספט, הבנויה בצורת מלבנית ושטוחה, מה שמבטיח ייצור חום בצורה איטית, ושחרור חום בצורה נמוכה וללא חמצן. למעשה, מדובר בסוללה היחידה שעברה בהצלחה את ‘מבחן חדירת המסמר’ – המבחן המחמיר שנועד לבדוק את את האלמנט של בריחת חום מסוללות. במהלך המבחן מדמים מצב של קצר פנימי בתוך הסוללה שכביכול נגרם מחדירה של חפץ מתכתי חיצוני לתוך הסוללה (כמו שעלול לקרות במצב של תאונת דרכים, למשל). המטרה היא כמובן לוודא שהסוללה הנפגעת לא תפלוט עשן או אש, וזאת של BYD אכן הגיעה ממצב של 30 מעלות צלזיוס, ל-60 מעלות בלבד. בנוסף, עצם העובדה שה-Blade Battery בנויה בצורה של חלת דבש, בגיבוי של פנלים חזקים בחלק העליון והתחתון שלה מגבירה משמעותית את הקשיחות שלה, והופך אותה לחזקה במיוחד. גם השימוש בחלל הסוללה אצל BYD הוא יעיל מאוד, מה שמאפשר דחיסות אנרגטית גבוהה יותר, שמיתרגמת על הכביש לטווח נסיעה גדול יותר בין טעינה לטעינה. במקביל, ל-Blade Battery יש גם יכולת להגיע לגיל מופלג במיוחד, עם יותר מ-5,000 מחזורי פריקה וטעינה.

כשלוקחים את כל זה בחשבון, באמת שקל להבין מדוע BYD נחשבת לחלוצה חשובה כל כך בתחום, ומדוע יצרניות ענק כמו טסלה שמות את מבטחן במוצר מתקדם כמו ה-Blade Battery.